Stichting Haags Kinderatelier doet verbazen
De eerste kennismaking met het HKA was tijdens de officiele opening en onthulling van een nieuw kunstwerk op het Elandplein. Voor deze gelegenheid had men een flinke tent opgezet en deze was totaal afgeladen met kinderen uit het Zeeheldenkwartier. Toen al ontstond een vrolijk gevoel bij het zien van kinderen die met veel energie en plezier aan het knutselen waren.
Het bezoek in het atelier in de van Speijkstraat was eveneens een leuke ervaring. Van de buitenkant is niet te zien dat het atelier twee grote ruimtes heeft waar naar hartelust gewerkt kan worden. Maar het verbazende in dit verhaal is om de hoge kwaliteit te zien van alle creatieve uitingen, kunstwerkjes, creaties en architectonische ontwerpen welke wordt geëtaleerd aan de wanden en op tafels en kasten. Helemaal wanneer je bedenkt dat dit door jongeren wordt gemaakt. Dit onder leiding van ervaren kunstenaars die een bepaald thema, danwel verhaal en materiaalkeuze aangeven om tot een nieuwe schepping te komen.
“De lat ligt hoog bij het kinderatelier, ook voor jongeren” stelt het HKA
Dat de lat hoog wordt gelegd komt doordat alle workshops worden gegeven door ervaren docenten die zelf actief zijn als kunstenaar of architect en die flink bijgespijkerd zijn op het educatieve vlak. De vaste kern bestaat uit een vijtiental docenten en, niet te vergeten, evenveel workshopassistenten en facilitaire medewerkers.
Het woord ‘kinderatelier’ impliceert dus niet dat hier uitsluitend kleine kinderen creatief bezig zijn. Jongeren tot een leeftijd van 18 jaar vinden ook een plek.
Ook buiten het Zeeheldenkwartier actief
Veel van de workshops vinden plaats in het eigen atelier dat vrijwel elke dag in gebruik is. Maar in geheel Den Haag is het HKA actief, onder meer op scholen en via excursies. Met inhoudelijk sterke programma’s over kunst, architectuur en design wijst het HKA de jeugdigen deelnemers nieuwe wegen waarlangs zij zich betrokken gaan voelen bij de vormgeving om zich heen, Zo leren ze zien wat er te waarderen valt en leren ze waarderen wat er te zien is.