Tramlijn 17: opheffen of behouden?
Bewoners en winkeliers van de wijk zijn erg bezorgd dat lijn 17 in de toekomst niet meer door het ZeeheldenKwartier zal rijden. Wij delen die bezorgdheid. Als dat gaat gebeuren wordt de mobiliteit van de bewoners geminimaliseerd, ouderen raken geïsoleerd en bovendien is tramlijn 17 essentieel voor het voortbestaan van de winkels in het ZeeheldenKwartier. De verbrede tram is te breed voor het huidige spoor in de Zoutmanstraat en door zijn lengte zou de tram de bochten op het Prins Hendrikplein niet kunnen nemen. Op een enkeling na zullen de bewoners en winkeliers niet blij zijn met deze ontwikkeling. Het centrum van het ZeeheldenKwartier, dat mede door de inspanning van bewoners en winkeliers tegenwoordig bekend staat als het meest hippe stadsdeel van de gemeente Den Haag, zal, als deze plannen uitgevoerd worden, in de toekomst niet meer bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Ik spreek mijn bezorgdheid uit tegen de heer Rogier Michel, raadslid voor het CDA en samen met de heer Rachid Guernaoui vertegenwoordiger Adviescommissie Vervoersautoriteit Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Hij weet alles over het wel en wee van lijn 17. Als pluspunten voor de nieuwe verbrede tram noemt hij dat de trams beter toegankelijk zijn voor rolstoelen en kinderwagens. De tracé’s zijn lang, zodat er nauwelijks overgestapt hoeft te worden en er kunnen per vervoermoment meer mensen in. Voor deze nieuwe trams worden tramhaltes verbreed en verhoogd aangelegd en doordat de trams aanzienlijk zwaarder zijn, moeten ook de rails verzwaard worden. Daarvoor zijn er al enkele bruggen in de stad vernieuwd. Voor enkele spoortracé’s in de oude stad is de tram te breed. Dat geldt onder meer voor de Paul Krugerlaan, de Jurriaan Kokstraat en de Zoutmanstraat. De trams kunnen maar net langs elkaar – er zit slechts twee centimeter tussen – en er hoeft maar een zuchtje wind te staan of een klein steentje op de rail te liggen of – in het meest gunstige geval – de trams schampen elkaar en dat is natuurlijk niet de bedoeling. De laatste geruchten, die spreken van een eindstation van lijn 17 bij een keerlus bij de grote kerk in het centrum kloppen niet volgens de heer Michel. De oude trams zullen voorlopig gehandhaafd blijven. Totdat het profiel van de Zoutmanstraat is aangepast loopt de verbrede tramlijn 17 vanuit Wateringen tot aan het Centraal Station en moet men daar overstappen op tramlijn 16, die het tracé volgt van lijn 17 via het ZeeheldenKwartier richting Scheveningen. In de toekomst, en dat kan al heel snel zijn, wordt het profiel van de Zoutmanstraat aangepast. Om de schade te beperken zal dat in samenspraak met bewoners en winkeliers gebeuren, want zo’n operatie betekent sowieso veel overlast. Als de Gemeente het kan combineren met het tegelijkertijd vernieuwen van verouderde leidingen, zoals bijvoorbeeld riolering, gas en waterleidingen – zaken die op termijn toch moeten gebeuren – kunnen we zelfs spreken van een win-win situatie, want daarna zal het tientallen jaren duren voor de straat weer op de schop moet. Al met al betekent het dat het centrum van het ZeeheldenKwartier weer een lange periode niet bereikbaar zal zijn met het openbaar vervoer. Maar het is altijd nog beter dan het opheffen van tramlijn 17. Uw ZeeheldenNieuws houdt u op de hoogte van de ontwikkelingen. Foto: André Smits
Er is een lezerspost reactie te vinden op: http://www.zeeheldennieuws.nl/2015/10/lezerspost-tramlijn-17-opheffen-of-behouden/