Lezerspost: Tramlijn 17, opheffen of behouden?
In het ZeeheldenNieuws heeft u een artikel geplaatst “Tramlijn 17, opheffen of behouden?”
De teneur van het artikel is dat de kans op opheffen van de huidige tramlijn door het Zeeheldenkwartier groot is, omdat de nieuwe, verbrede tramstellen te breed zijn voor het huidige spoor in de Zoutmanstraat en de tram te lang is om de bochten op het Prins Hendrikplein te kunnen nemen.
U stelt dat het behoud van tramlijn 17 essentieel is voor het voortbestaan van de winkels in het Zeeheldenkwartier en belangrijk voor de mobiliteit van veel mensen.
Welnu, er zijn aanpassingen nodig en dat zal geld kosten. Er zijn verschillende opties en elke optie heeft een prijskaartje. Als wijkbewoner wil ik enkele mogelijkheden aandragen die uw besprekingen met de bevoegde instanties kunnen verbreden met een resultaat dat voor iedereen aanvaardbaar is.
Mogelijkheden
- Het tracé van lijn 17 wordt in de Zoutmanstraat ondertunneld. De leefbaarheid en veiligheid worden vergroot, de bereikbaarheid blijft optimaal, maar de kosten zijn erg hoog, wellicht te hoog.
- Maak de Zoutmanstraat vrij van parkeren. Fietsers kunnen dan een eigen fietsstrook krijgen. Het verkeer kan doorstromen en er ontstaat meer ruimte voor de bredere trams. Dit vraagt wel om een oplossing voor het verlies van de parkeerplaatsen.
- Creëer extra parkeerruimte onder het Prins Hendrikplein. Een volautomatische autoberging (VAB) naar het voorbeeld van de VAB aan de Noordwal / Veenkade zal hier de voorkeur verdienen.
- Maak enkelspoor of strengelspoor naar het voorbeeld van o.a. de Leidsestraat in Amsterdam. Strengelspoor voorkomt wisselstoringen. Het Prins Hendrikplein geeft de mogelijkheid om te passeren. Op het plein kan gewacht worden op een tegemoetkomende tram, totdat een verkeerslichtinstallatie het spoor vrij geeft. Maak dan hier de tramhalte. Misschien moet dan voor de veiligheid ook het autoverkeer in de straat geregeld worden door middel van verkeerslichten.
- Splits de route van de tramlijn door de wijk. Lijn 17 richting Statenkwartier volgt de normale route door de Zoutmanstraat. De tegengestelde route richting centrum gaat dan vanaf het kruispunt Laan van Meerdervoort – Koningin Emmakade rechtdoor via het tracé van Randstadrail lijn 3. Bij het kruispunt Waldeck Pyrmontkade – Elandstraat buigt de lijn af, gaat vervolgens door de Elandstraat tot het kruispunt Elandstraat – Vondelstraat. Hier vindt de aansluiting plaats op de bestaande route. Hiermee vervalt dan slechts één halte (Van Speijkstraat), maar met de aanleg van nog geen 300 meter enkel spoor door de Elandstraat blijft de bereikbaarheid van de wijk met het openbaar vervoer goed geregeld en ook de Zoutmanstraat blijft voor het overige verkeer toegankelijk.Hopelijk opent deze visie mogelijkheden voor een goede bereikbaarheid van de wijk met het OV. De voorgestelde aanpassingen kunnen voor de wijk ook een win – winsituatie opleveren.Ik wens u veel succes bij uw overleg met de gemeente.
Met vriendelijke groet,
W.J. Verhaar
Noot van De Groene Eland: Dank u wel voor het constructief nadenken over mogelijke oplossingen. Vooralsnog hopen we dat we het voor elkaar kunnen krijgen dat op het huidige traject geen extra brede trams ingezet hoeven te worden maar dat er nieuwe ‘smalle’ trams worden aangekocht.