Geen uitrit, niet vrijlaten?
“Uitrit vrijlaten!” Op de ruit van mijn auto had een straatgenoot een boos briefje geschoven. Ik stond inderdaad voor zijn huis geparkeerd. Maar een uitrit? Toegegeven, ooit was het huis een garagebedrijf. Met bijbehorende uitrit, gemarkeerd door een paar witte straatklinkers. Maar nu wordt er achter de garagedeur gewoond en kán er door de versmalde voorpui niet eens meer een auto naar binnen. Wat bleef waren de witte klinkertjes in de straat, de verlaagde stoep en het bordje op de deuren. Uitrit vrijlaten, dag en nacht.
In mijn straat is het lastig parkeren. Van de eerste zestig huisnummers, staat er voor negen panden een uitrit gemarkeerd. Vier daarvan zijn in gebruik; twee garagebedrijven, een woonhuis met garage, een loodgietersbedrijf. In de overige vijf kun je echt geen auto meer naar binnen rijden. De panden zijn verbouwd tot designbureau, galerie, atelier of woonhuis. En zo zijn er heel veel in het Zeeheldenkwartier. Onze buurt is de afgelopen jaren een hippe woonbuurt geworden, steeds meer bedrijfspanden worden tot woonpanden verbouwd. Hoe zit het dan met die overbodig geworden uitritten?
Uitrit weg, parkeerplek erbij
Eerst even de regels: Op een uitrit mag je niet parkeren. Ook je eigen auto niet. Een eigenaar van een pand met een uitrit mag dus wel eisen dat het plekje voor zijn deur vrij blijft, maar zelf mag hij er ook niet staan. Iemand die een garage heeft krijgt trouwens géén parkeervergunning. Hij kan immers in zijn garage parkeren. Is die garage er niet meer, dan is ook de uitrit overbodig. Die kan dan beter worden ‘omgestraat’ tot gewone parkeerplek. Witte klinkertjes weg, bordje van de deur. Toch gebeurt dit maar zelden. De gemeente heeft geen idee welke uitritten overbodig geworden zijn. En eigenaren van omgebouwde panden melden dit meestal ook niet. Terwijl het opheffen van overbodige uitritten alleen in mijn stukje straat al vijf extra parkeerplekken zou opleveren.
Actief beleid?
Ondertussen weten mijn buren en ik precies welke uitritten wel en niet overbodig zijn. En parkeren we onze auto’s daar gewoon. Niet slim, volgens de gemeente. Wie op een uitrit staat kan bekeurd worden, benadrukken ze daar. Is er sprake van een uitrit die helemaal geen uitrit meer is? Dan kun je vragen om die op te heffen. Op plekken waar de parkeerdruk hoog is, benadert de gemeente eigenaren van garages soms actief met de vraag of hun garage nog wel als zodanig in gebruik is. Zo niet, dan wordt de uitrit weggehaald. Goed idee, dat actieve beleid. Dat scheelt zo de aanleg van een dure parkeergarage…
Jenny Huttinga