Weer de meeste luchtvervuiling gemeten in straten met veel verkeer
Wethouder: “Oplossing moet uit Brussel komen”.
Bezorgde bewoners hebben gedurende heel 2015 10 meetpunten in Den Haag beheerd voor het meten van stikstofdioxide. Donderdagavond hebben ze het rapport met de resultaten van de metingen aangeboden aan Tom de Bruijn, wethouder van verkeer en milieu.
Uit die resultaten blijkt dat hun bezorgdheid over een aantal straten meer dan terecht is. De bekende straten voeren het lijstje vieze straten aan: Hoefkade, Javastraat, Weteringkade. De bewoners hebben de metingen uitgevoerd in het kader van de campagne “Samen voor gezonde lucht” van Milieudefensie.
De metingen van Milieudefensie laten zien wat ook al door het RIVM geconstateerd was: Den Haag voldoet niet aan de EU-norm voor stikstofdioxide in de lucht. De norm is 40 microgram per m3, met 46 microgram zit bijvoorbeeld de Hoefkade daar ver boven. In de Ammunitiehaven is goed te zien hoe groot de invloed van het verkeer is op de luchtkwaliteit. In de maanden april tot juli was de hoeveelheid stikstofdioxide opvallend lager, niet toevallig precies de maanden dat daar minder verkeer was vanwege bouwwerkzaamheden.
Den Haag is niet de enige stad die de norm overtreedt. Milieudefensie heeft daarom aangekondigd naar de rechter te stappen. De bijeenkomst donderdagavond had een ludiek tintje door drie bewoners die rondliepen als rechters. Op verzoek lazen zij voor wat zij de gewenste uitkomst van de rechtszaak zouden vinden.
Bij het aanbieden van het rapport riep Olivier Beens van Milieudefensie de wethouder op meer te doen voor de luchtkwaliteit. “Kijk eens hoe voortvarend andere grote steden bezig zijn met milieuzones en hoeveel effect dat heeft in bijvoorbeeld Utrecht.” In zijn reactie benadrukte de wethouder hoe moeilijk het is te opereren in een vijf-partijen coalitie en dat de echte oplossing uit Brussel moet komen, namelijk strengere emissie-eisen voor het verkeer. Als voorbeeld van een onlangs genomen lokale maatregel noemde hij het contract met BAM en Shell over het gebruik van nieuwe bouwmachines die minder overlast veroorzaken: ze stoten minder vervuilende stoffen uit en ze zijn stiller. Voor bewonersgroep Adem Graag in Den Haag was dit geen verrassing. Nol Witte: “De Bruijn noemt vaak dit soort activiteiten als hij over luchtkwaliteit spreekt, maar de grootste bron van lokale luchtvervuiling is nu eenmaal het gemotoriseerde verkeer en dat pakt hij nauwelijks aan”.
Raadsleden van Groen Links, Partij voor de Dieren en D66 hebben tijdens de bijeenkomst hun visie op luchtkwaliteit gegeven en bewoners hebben vragen gesteld aan de wethouder. In zijn reactie deed hij een halve toezegging dat hij maatregelen zou gaan nemen om brommers aan te pakken. Inderdaad heeft hij later op de avond tijdens een raadsvergadering een motie van Groen Links en Partij voor de Dieren gesteund om brommers aan te pakken. Een motie om onderzoek te doen naar integrale verkeersmaatregelen, zoals een milieuzone, ontraadde hij.