Cultuurplatform We Are Public komt naar Den Haag
Zoektocht naar 1.000 Haagse cultuuroptimisten van start tijdens Museumnacht Den Haag. Cultuurplatform We Are Public gaat na succes in Amsterdam landelijk uitbreiden en wordt als eerste gelanceerd in Den Haag. Ruim vijftig Haagse partners, van het Gemeentemuseum tot aan het Paard van Troje en van de Koninklijke Schouwburg tot aan PIP Den Haag, hebben zich al verbonden aan de non-profit organisatie die een nieuwe geldstroom creëert voor de culturele sector en nieuw publiek op de been brengt voor cultuur door middel van een uniek cultuurlidmaatschap.
Een redactie van 18 Haagse ingevoerde cultuurprofessionals selecteert maandelijks voor de leden het beste uit het Haagse kunstaanbod. In de Haagse redactie zijn onder andere Floris Kaayk, Amos Ben-Tal en René Passet vertegenwoordigd, onder leiding van hoofdredacteur Tim Terpstra. Tijdens de Museumnacht Den Haag op 29 oktober gaat de campagne van start om de eerste 1.000 leden voor het lidmaatschap te werven.
Duizend cultuuroptimisten gezocht in Den Haag
We Are Public Den Haag gaat officieel van start op 1 januari 2017, mits vóór 12 december duizend leden zich hebben aangesloten. We Are Public noemt de leden cultuuroptimisten en ziet de community als eigentijdse beweging die kunst en cultuur realiseerbaar maakt. Door lid te zijn van We Are Public steunen leden financieel de culturele sector, inkomsten uit de lidmaatschappen komen ten goede aan culturele instellingen en makers. In ruil krijgen leden gratis toegang tot zo’n 50 programma’s per maand. Leden die zich aanmelden krijgen tot 1 januari een gratis lidmaatschap waarmee ze een pilotprogramma van ruim 50 concerten, exposities, voorstellingen en films in de stad kunnen bezoeken.
Tijdens de Museumnacht Den Haag gaat de campagne van start
Op de Grote Markt wordt met een actie onderzocht hoe cultuur-optimistisch Den Haag is. Sleutelfiguren uit de Haagse kunst- en cultuursector ontvangen de eerste lidmaatschappen in bijzijn van wethouder van cultuur Joris Wijsmuller. Op meerdere locaties in de stad kan het publiek zich aansluiten bij We Are Public, waarna zij gelijk een optimistenpakket krijgen.
Nieuwe manier van cultuur ontdekken en financieren
We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Ze wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert.
“We zijn een beweging van cultuuroptimisten, die vinden dat spannende kunst en cultuur meer publiek en inkomsten verdient en daar zelf voor willen zorgen.”
Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd voor cultuur. We Are Public heeft bewezen dat het nieuw publiek op de been brengt; leden gaan vaker naar cultuur, ontdekken nieuwe kunstvormen of jonge makers en komen op plekken waar ze eerder niet waren. De organisatie heeft de ambitie om de komende jaren uit te groeien tot een landelijk platform. Leden kunnen straks niet alleen in hun eigen stad maar door het hele land naar programma’s die door We Are Public geselecteerd zijn.