Ingezonden: Herinrichting Veenkade
De kastanjes langs de Veenkade zijn gekapt voor de nieuwe kademuur en een algehele herinrichting van de kade. Enkele bewoners hebben echter kanttekeningen geplaatst bij het ontwerp van de herinrichting.
Helaas zijn geen van deze suggesties verwerkt in de aanbestedingsstukken.Nu het werk daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden, ligt het ontwerp wederom op tafel. De gemeente heeft een oproep gedaan voor een buurtoverleg en inmiddels heeft op 12 oktober een eerste gesprek en op 26 oktober een informatiebijeenkomst ‘werk in uitvoering’ plaatsgevonden.
Bewoners hebben in hoofdlijnen de volgende kritische kanttekeningen, vragen en opmerkingen bij de plannen:
Straatprofiel
De versmalling van de rijbaan en het trottoir (van 2,8 naar 2 m) is geen voordeel voor de fietsers, voetgangers, rolstoelers en aanwonenden. Geveltuintjes en zitbanken beperken de trottoirbreedte verder tot 1,55 m. Er is gekozen voor een loopstrook van ruim 1 m langs de kades, mede om de bomen meer ruimte te geven. De zogenaamde loopstrook wordt waarschijnlijk een hondenuitlaatstrook maar er zijn geen hondenpoepbakken opgenomen in het ontwerp.
Zou een deel van de nu voorziene extra 15 parkeerplaatsen niet benut kunnen worden voor straatmeubilair zoals fietsparkeerplekken, parkeerautomaten, hondenpoepbakken, afvalbakken en zitbanken?
Bomen
De voorgestelde winterlindes geven in de zomer overlast door uit de bomen druipende plak. De gemeente stelt: ‘dit type boom kan op de kade goed gedijen. Tevens sluiten deze bomen goed aan op de bomen op de al vernieuwde delen van kademuur langs de Veenkade.’ De gemeente beroept zich op het grachtenprofiel, echter uit ervaring is gebleken dat deze boomsoort grote overlast veroorzaakt. Het zou de gemeente sieren zich te beroepen op voortschrijdend inzicht en een andere boomsoort te plaatsen.
Schaderisico’s tijdens uitvoering van het werk.
De panden langs dit deel van de kade zijn meestal ‘op staal’ gefundeerd (metselwerk staat op de zandlaag, geen paalfundering) en zijn zeer kwetsbaar voor trillingen in de bodem en wijzigingen in de grondwaterstand. Hoewel de gekozen werkwijze is gericht op het beperken van schade, kan dit niet worden uitgesloten bij dergelijke grote ingrepen. De gemeente zal van alle panden een bouwkundige opname laten maken. Verder worden er hoogte-, peilbuis- en trillingmetingen uitgevoerd. Indien zich schade voordoet, is deze gedekt door een zogenaamde CAR verzekering die de gemeente heeft afgesloten. Dat is echter geen garantie dat de eventueel optredende schade zal worden vergoed.
Straatverlichting
In afwijking van de plannen zoals aanbesteed zal er historische straatverlichting worden aangebracht. Aangezien er geen ruimte is voor lantaarnpalen in het trottoir, zullen de armaturen aan de voorzijde aan de gevels moeten worden bevestigd. De pandeigenaren zullen worden benaderd om hier toestemming voor te geven.
Verkeersdrempels
Verkeersdrempels langs de ‘op staal’ gefundeerde panden zijn een slechte keuze. De trillingen brengen de panden (beschermd stadsgezicht) schade toe. Opgemerkt is ook dat in de plannen nu een verkeersdrempel vlak na de bocht(?!) in de Westerbaenstraat is opgenomen. Deze snelheidsmaatregel direct na een bocht is zinloos. Kan de verkeersdrempel op de locatie Westerbaenstraat niet vervallen?
Communicatie
De gemeente is gevraagd om tijdig en helder te communiceren met alle betrokken partijen. Dus duidelijke afspraken over aanpassing plangegevens (wanneer zijn deze verwerkt op tekening?), fasering en planning.
De gemeente heeft toegezegd dat het ‘definitieve ontwerp’ op de website www.denhaag.nl/kademuren openbaar gemaakt wordt.
Elke zes weken is een burenoverleg gepland. De eerstvolgende is op woensdag 7 december 2016.
Op basis van uw inbreng zullen de laatste besluiten over bijstellingen van de plannen door de gemeente worden genomen!
Koen Veenhuizen