‘Alle parkeerplaatsen weg uit Zoutmanstraat’
Het is zeer waarschijnlijk dat alle parkeerplaatsen uit de Zoutmanstraat gaan verdwijnen om meer ruimte te maken voor tram, fiets en voetganger. Dat zegt Laurens Schrijnen, lid van de denktank die wethouder Van Asten adviseert over de herinrichting van de straat.
Volgens Schrijnen, die namens bewonersorganisatie De Groene Eland in de denktank zit, is de kans “100%” dat alle parkeerplaatsen worden opgeheven. Dat is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe tram, die breder is dan de huidige, en om meer ruimte voor voetgangers en fietsers te maken. “De straat is eigenlijk vijf meter te smal, dus moeten er keuzes gemaakt worden. Parkeren gaat niet samen met de nieuwe tram, echte fietsstroken en een echt trottoir.”
Ook halte verdwijnt
Ook de nieuwe tramperrons passen straks waarschijnlijk niet in de Zoutmanstraat. De perrons worden breder dan de huidige, zodat mensen in een rolstoel ook goed in en uit de tram kunnen komen. Maar deze bredere perrons passen niet nog naast de fietsstroken in de smalle Zoutmanstraat.
De haltes naar het plein verplaatsen is geen optie, omdat een perron niet goed kan aansluiten op een tram die in een bocht staat. Volgens Schrijnen zou een oplossing kunnen zijn om de halte om de hoek op de Laan van Meerdervoort aan te leggen, waar wel genoeg ruimte is.
Voorstel wethouder
De uitspraken van Schrijnen zijn in lijn met het plan dat wethouder Robert van Asten (D66) vorige week presenteerde. Daarin noemt de wethouder de Zoutmanstraat een “onoverzichtelijke en gevaarlijke” straat. “In de 14 meter brede straat rijden er in twee richtingen auto’s, wordt aan twee kanten geparkeerd, vinden laad- en losactiviteiten plaats voor de winkels en hotels, rijden er in twee richtingen trams, zijn er uiteraard trottoirs en tussen al dit verkeer en tramrails door rijden er fietsers.”
Om de situatie in de Zoutmanstraat te verbeteren zou volgens de wethouder “een deel of wellicht zelfs alle 63 parkeerplaatsen” opgeheven moeten worden. Het verdwijnen van de parkeerplaatsen in de Zoutmanstraat trekt volgens hem dan wel “een zware wissel […] op de toch al krappe parkeersituatie” in het Zeeheldenkwartier.
Parkeergarage De Zeeheld
Om die reden wil Van Asten parkeergarage De Zeeheld aan de Prins Hendrikstraat voor bijna 3,8 miljoen euro overnemen en op laten knappen. De wijk krijgt er dan 135 parkeerplaatsen bij, die de verdwijnende 63 parkeerplaatsen in de Zoutmanstraat kunnen compenseren.
Daarnaast wil de wethouder de extra parkeerplekken in de opgeknapte parkeergarage inzetten om nog eens dertig parkeerplekken in de wijk op te heffen om plaats te maken voor 300 fietsparkeerplaatsen. De parkeergarage creëert ook de ruimte om de parkeerplaatsterrassen in de Prins Hendrikstraat en op andere plekken in de wijk te kunnen behouden.
In ontwikkeling
De plannen voor de Zoutmanstraat zijn nog volop in ontwikkeling. Het plan van de wethouder moet nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. De denktank, waar Laurens Schrijnen lid van is, komt nog enkele malen bij elkaar en zal eind dit jaar advies uitbrengen, waarna de wethouder de knoop doorhakt.
In de denktank zitten vertegenwoordigers van bewonersorganisatie De Groene Eland, de ondernemersvereniging BIZ Zeeheldenkwartier, reizigersvereniging ROVER, de Fietsersbond, een vertegenwoordiger namens gehandicapten en OV-Den Haag.
Aansluitend moeten er dan ook voor de bewiners van de omliggende straten maatregelen worden genomen, zodat het voor hen mogelijk blijft om in de eigen of nabijgelegen straat te parkeren; hetgeen nu al vaak onmogelijk is vanwege de afname van parkeerplaatsen (ondergrondse afvalcontainers, electrisch laden, deelauto’s, laad en los plekken, terrassen etcetera) en de toename van het aantal auto’s ten gevolge van woningsplitsing, het bewonen van (voormalige) bedrijfspanden, verdichting van de wijk, kamerverhuur, etc.
Zelf bezit ik een bedrijfsbus welke ik onmogelijk in de parkeergarage kan stallen
Er zou natuurlijk ook voor een enkel spoor kunnen worden gekozen. Dat betekend dat de parkeerplaatsen kunnen blijven, de fietspaden er kunnen komen en de nieuwe tram de ruimte heeft die nodig is.
Een ander alternatief is de tram vana de Vondelstraat door de Elandstraat en over de waldeckpiermindkade te laten rijden
Er zou ook voor ondergronds gekozen kunnen worden. Maar Nederland en Den Haag is daar te kneuterig voor.
Veel sluipverkeer gaat via de zoutmanstraat (LA bij stoplicht hoek elandstraat) naar de snelweg. Een oplossing om minder verkeer door de zoutmanstraat te laten rijden. Zij kunnen evengoed via de Waldeck pyrmontkade en laan van meerdervoort rijden.