Veel vragen tijdens inspraakavond Zoutmanstraat
Wijkbewoners en ondernemers hebben veel vragen over de herinrichting van de Zoutmanstraat. Dat bleek tijdens de inspraakavond van 25 september die door bewonersorganisatie De Groene Eland en ondernemersvereniging BIZ was georganiseerd.
Er waren veel vragen over de herinrichting zelf, maar ook over het besluitvormingsproces. Zo blijken er al een aantal besluiten genomen te zijn waar niet iedereen zich in kan vinden. De gemeente heeft bijvoorbeeld al besloten dat er sowieso een brede tram door de Zoutmanstraat gaat rijden. Een andere route of een andere tram of bus lijken geen optie meer te zijn, wat tot rumoer onder de aanwezigen leidde.
Ook lijkt het een voldongen feit dat alle parkeerplaatsen uit de straat verdwijnen. De verdwenen parkeerplekken worden dan gecompenseerd met parkeerplekken in parkeergarage De Zeeheld in de Prins Hendrikstraat. De gemeenteraad heeft al laten weten akkoord te zullen gaan met de aankoop van deze parkeergarage.
Enkele aanwezigen vonden dat ze door de gemeente en De Groene Eland te laat bij het proces zijn betrokken. Volgens de bewonersorganisatie had een eerdere bijeenkomst echter geen zin omdat er nu pas uitgewerkte varianten liggen om over te kunnen spreken. Er is volgens de organisatie ook nog niets definitief besloten, want de denktank brengt pas eind dit jaar advies uit aan de wethouder.
Varianten
De gemeente presenteerde tijdens de bijeenkomst enkele varianten, die elk op zich ook weer variaties kennen. Daarnaast heeft ook de ondernemersvereniging BIZ een variant uitgewerkt. In alle varianten rijdt er een bredere tram door de Zoutmanstraat, zijn de parkeerplaatsen verdwenen, komen er bredere stoepen en ook bredere fietspaden, zodat het voor fietsers veiliger wordt.
De varianten verschilden met name op de volgende drie vragen. Zou de Zoutmanstraat (deels) een autovrije of autoluwe straat moeten worden? Kan de tramhalte in de Zoutmanstraat blijven of moet die verplaatst worden? Zou de tram rechtdoor over het Prins Hendrikplein moeten rijden?
Waar komt de halte
Niet alleen is de nieuwe tram breder, ook het perron wordt straks breder, zodat rolstoelgebruikers gebruik kunnen maken van de tram. De Zoutmanstraat is niet breed genoeg om naast de bredere tram, bredere fietspaden en bredere trottoirs ook nog een breder perron te maken. Een optie is daarom om de halte om de hoek op de Laan van Meerdervoort aan te leggen, waar wel genoeg ruimte in het middengebied is.
In een ander scenario kan de halte behouden blijven als de trambaan 30 cm verdiept wordt aangelegd. Het perron kan dan gelijkvloers met de straat worden gemaakt, zodat rolstoelgebruikers ook met een smaller perron toch de tram in kunnen komen. Enkele aanwezigen merkten op dat een verdiepte trambak de straat weer onveiliger maakt voor fietsers en voetgangers. Bij deze variant kunnen er geen auto’s meer door dat deel van de straat rijden.
Een derde mogelijkheid is om de tramhalte naar het Prins Hendrikplein te verplaatsen. In dat geval moet de tramlijn wel rechtdoor over het plein worden getrokken.
30km-zone of autovrij
Er liggen varianten om van de Zoutmanstraat een 30km-zone te maken of zelfs een voetgangersgebied. Dit sprak enkele bewoners aan. Anderen zijn bang dat het met een autovrije Zoutmanstraat juist drukker wordt in de Elandstraat en de Waldeck Pyrmontkade. Ook zou het sluipverkeer door de straten naast de Zoutmanstraat mogelijk toenemen.
Bij een geheel autovrije straat ontstaat de mogelijkheid om de tramrails door elkaar te weven, zodat de tram in beide richtingen, om en om, midden door de straat rijdt. Veel mensen noemden daarbij de Leidsestraat in Amsterdam als voorbeeld. Dit zou meer rail-vrije ruimte op straat opleveren, waardoor bijvoorbeeld het fietspad breder kan worden. Een nadeel van dit ‘verstrengelen’ van de tramrails is dat tegemoetkomende trams op elkaar moeten wachten aan het begin en eind van het verstrengelde deel.
Tram op plein rechtdoor
In enkele varianten wordt voorgesteld om de tram rechtdoor over het Prins Hendrikplein te laten rijden. De rails hoeven dan geen bocht meer te maken bij het oprijden van het plein, waardoor er in die bochten meer ruimte voor fietsers en voetgangers komt. Met het rechte spoor ontstaat er aan de randen meer ruimte en ook zou dit scenario een halte op het plein mogelijk maken.
Enkele omwonenden vonden dit wel een hele radicale oplossing. Met het doorsnijden van het plein snijd je ook het centrale ontmoetingspunt in de wijk doormidden. Het zal een andere sfeer op het plein opleveren. Een zorg was ook hoe evenementen als bijvoorbeeld het Zeeheldenfestival of de markten op het plein ingepast gaan worden.
Organisatie enthousiast
Laurens Schrijnen, één van de organisatoren van de avond, is enthousiast over de opkomst en de opbouwende discussie tijdens de bijeenkomst. “We zijn super trots op de ondernemers en bewoners van het Zeeheldenkwartier, die niet alleen massaal naar de Heldenhoek kwamen, maar ook al zoveel reacties instuurden. De bijeenkomst was positief en opbouwend. Er was ruimte voor zorgen, ideeën en wensen. Hier kan de Denktank inpassing nieuwe tram in de Zoutmanstraat wel verder mee.”
De inspraakavond werd door circa 75 mensen bezocht. Er zijn al 37 schriftelijke reacties bij de denktank binnengekomen. Elke inzender kan een reactie van de denktank op zijn of haar inzending verwachten. Ook komt er een vervolg op deze avond, maar het is nog onbekend hoe dat er uit gaat zien.
Onlangs las ik het bovenstaande verslag van de inspraakavond Zoutmanstraat en met name het deel over de problematiek van de inpassing van de tramsporen voor de straks bredere trams van lijn 16. Ik las, dat de optie van een strengelspoor ook aan de orde is geweest, waarbij werd verwezen naar de situatie in de Leidsestraat in Amsterdam. Ook daar een strengelspoor en daarbij een stuk langer dan in de Zoutmanstraat nodig is. Als nadeel werd genoemd, dat de trams mogelijk op elkaar moeten wachten bij het berijden van het spoor. Ik wil er op wijzen, dat de vergelijkbare situatie is Amsterdam beduidend ingewikkelder is: zoals gezegd een langer tracé en, niet onbelangrijk, 3 (drie !!!) tramlijnen die daar gebruik van maken. En het gaat probleemloos. En mocht de HTM dat op elkaar wachten een probleem vinden. Via de aanpassing van de dienstregeling kan een situatie geschapen worden waarbij zich steeds één tram in de Zoutmanstraat bevindt.
Conclusie: gaan voor de optie van een strengelspoor!!!!!!