Advies herinrichting Zoutmanstraat aan wethouder aangeboden
De denktank heeft het definitieve advies over de herinrichting van de Zoutmanstraat vandaag aangeboden aan wethouder Robert van Asten (D66). De wethouder gaat met dit advies een besluit voorbereiden over de nieuwe inrichting van de straat.
De kern van het advies is om alle parkeerplekken in de straat op te heffen zodat er meer ruimte komt voor de bredere tram, veilige fietspaden en bredere trottoirs. De tramhalte zou daarbij om de hoek naar de Laan van Meerdervoort verhuizen omdat er in de Zoutmanstraat geen plaats meer is. Het Prins Hendrikplein blijft zoals het is.
Voetgangersgebied
De denktank is verdeeld over het punt of het eerste deel van de Zoutmanstraat een voetgangersgebied moet worden. Zo ziet bewonersorganisatie De Groene Eland daar niets in, omdat het autoverkeer met de overlast zich dan naar de andere straten verplaatst en daar leefbaarheids- en veiligheidsproblemen geeft. De Groene Eland constateert dat er bij bewoners geen draagvlak is voor een voetgangersgebied. De organisatie baseert zich hierbij op de “meer dan 70 mails en enkele tientallen mondelinge uitingen” die de organisatie over de herinrichting ontving. Daarvan bleek volgens woordvoerder Laurens Schrijnen 95% tegenstander van het voetgangersgebied.
Ondernemersvereniging BIZZ ziet juist veel voordelen in een autovrije straat. In het advies zegt de organisatie dat de meerderheid van de ondernemers nu voor een voetgangersgebied is. Eerder bleek uit een rondgang van het Zeeheldennieuws dat er juist grote zorgen bij ondernemers leven over het autovrij maken van de straat. Volgens woordvoerder Achou Zhang is het maar net aan wie en hoe je het vraagt. “Ik heb niet de ondernemers gevraagd, maar de eigenaren van de panden. Het belangrijkste is dat het laden en lossen voor de winkels goed geregeld is en dat kan het beste met een voetgangersgebied.”
De ondernemers pleiten er ook voor om het Prins Hendrikplein om te vormen tot een stadspark. Hiervoor zou ook een deel van het Prins Hendrikplein autovrij gemaakt moeten worden.
Wethouder aan zet
Wethouder Robert van Asten is blij met advies: “Goed om te horen dat er met alle partijen zo intensief is samengewerkt waardoor er nu een breed gedragen advies ligt. Complimenten voor de inzet en energie waarmee de leden van de denktank tot dit gezamenlijk advies zijn gekomen.” Van Asten zegt het advies goed te gaan bestuderen. Met name zal er naar de zorgpunten zoals het parkeren en het laden en lossen gekeken worden.
Eind februari verwacht de wethouder een terugkoppeling te kunnen geven aan de denktank hoe er met het advies verder wordt omgegaan. De bedoeling is dat er vervolgens in het voorjaar een voorstel over de herinrichting van de Zoutmanstraat naar de gemeenteraad wordt gestuurd.
Update 18 januari: Het complete advies wordt later gepubliceerd samen met het voorstel van de wethouder. De definitieve inbreng van bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier De Groene Eland is wel al hier te lezen.
Update 23 januari: Het complete advies is gepubliceerd en kan hier worden bekeken.
Waarom wordt niet overwogen om de tramsporen in beide richtingen te verstrengelen? Zoals dat ook gebeurt in Amsterdam, bijv. in de Leidsestraat en nog sterker in de Utrechtsestraat