Eén centraal telefoonnummer voor kwetsbare Hagenaars
Sinds vandaag is er één centraal telefoonnummer beschikbaar voor kwetsbare inwoners van Den Haag die door de coronacrisis in de knel komen. Zij kunnen op telefoonnummer 070 205 30 03 terecht voor (hulp)vragen, of een goed gesprek. Dit telefoonnummer is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 16.00 uur.
Kan iemand me helpen met mijn boodschappen als ik thuis moet blijven? Hoe kom ik aan een betaalbare maaltijd nu mijn buurtmaaltijd niet meer doorgaat? Hoe ga ik om met mijn sombere gedachten nu ik geen praatje meer kan maken in het buurtcentrum? Hoe kan ik mijn vaste lasten betalen nu ik mijn freelance baan niet kan uitoefenen? Hoe ga ik om met opstandige tieners die geen rekening willen houden met de coronarichtlijnen? Kan er flexibeler omgegaan worden met betalingstermijnen tijdens de crisis?
Met al deze, en andere, vragen kunnen bewoners terecht op dit nieuwe centrale telefoonnummer. Het is opgezet door de Haagse welzijnsorganisaties, partners in de wijk en de gemeente Den Haag. Zo willen zij ervoor zorgen dat de dienstverlening – ook in tijden van quarantaine en sociale isolatie – wordt voortgezet en niemand in de kou komt te staan.
Naast het telefoonnummer kan uiteraard nog steeds gebruik gemaakt worden van de chatfunctie op servicepuntxl en kunnen mensen die al ondersteuning ontvangen nog steeds terecht bij hun vertrouwde contactpersonen. Ook op de volgende telefoonnumers kunnen ouderen en andere kwetsbare groepen terecht.
- Luisterlijn: 0900 – 0767 (24/7 bereikbaar) of lokaal 070 – 345 45 00
- Rode Kruis hulplijn: 070 – 445 58 88
- Zilverlijn: ouderen kunnen zich daarvoor aanmelden: 088 – 344 2000 of via een formulier
- Ouderenbond ANBO: 0348 – 46 66 66
- Mantelzorglijn: 030 – 760 60 55