Overgang naar nieuwe tram: ‘Tramhalte Veenkade mogelijk verplaatst’
Namens Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier De Groene Eland neemt Laurens Schrijnen deel aan de gesprekken met de gemeente over de overgang naar de nieuwe, bredere tram die eind 2022 of begin 2023 door de wijk gaat rijden. Hij doet hieronder verslag van de recente stappen in deze overgang.
“Afgelopen najaar organiseerde de Bewonersorganisatie ZeeheldenKwartier De Groene Eland samen met de ondernemersvereniging BIZZ een drietal grote wijkbijeenkomsten in de Heldenhoek. Doel was het (laten) informeren van de bewoners en ondernemers in onze wijk over de plannen van de gemeente voor een nieuwe lagevloertram op de route van lijn 16 door het ZeeheldenKwartier. We haalden daar ook ideeën op voor een advies van de Denktank aan de gemeente. De Zoutmanstraat is een van de bottlenecks in de stad: letterlijk 5 meter te smal voor alle gewenste functies: tram, auto, fiets, voetgangers en parkeren.
De belangstelling vanuit het ZeeheldenKwartier was zo groot, dat we bij de derde bijeenkomst vele tientallen deelnemers moesten teleurstellen: volgens de brandweer was de zaal vol. Dat vonden we als bestuur van de Groene Eland heel vervelend.
Tramroute
In vervolg hierop zijn een paar stappen gezet. In de eerste plaats heeft de Denktank inpassing tram in de Zoutmanstraat, waar ook De Groene Eland in zat, in januari haar advies aan de wethouder van verkeer aangeboden. Je kan dat hier lezen (pdf). Voorts heeft het college van burgemeester en wethouders hierover een standpunt ingenomen en aan de gemeenteraad gestuurd. Dat standpunt kan je hier lezen (pdf).
De Bewonersorganisatie ZeeheldenKwartier is blij dat het college met ons kiest voor de huidige tramroute rond het plein. Het onzalige idee om het plein met nieuwe rails te doorsnijden is daarmee van tafel. Wij begrijpen dat het nodig is dat de tramhalte van Speijkstraat zo’n 150 meter verplaatst wordt net om het hoekje van de Zoutmanstraat/Laan van Meerdervoort.
Onderzoek autovrij
Heikel punt is de wens van de gemeente om een deel van de Zoutmanstraat, tussen Piet Heinstraat en Prins Hendrikplein, autovrij te verklaren. De gemeente gaat onderzoeken of dat nadelige effecten geeft voor het (fiets)verkeer en de veiligheid in de omliggende woonstraten. Er zijn bewoners die voorstander zijn van dit autovrije straatdeel. De overgrote meerderheid van bewoners die gereageerd hebben naar het bestuur van De Groene Eland zien echter vooral nadelen. Een van de onderzoeksvragen is de handhaafbaarheid van het autovrij zijn van dit straatdeel. We hebben zeker zes coffeeshops in de wijk, die volgens de politie elk tot wel duizend (1000!) klanten per dag krijgen. Veel klanten trekken zich niet veel aan van snelheids- en parkeerregels. We wachten het onderzoek even af.
Klankbordgroep
Ondertussen heeft de gemeente de organisaties die in de Denktank vertegenwoordigd waren gevraagd zitting te nemen in een Klankbordgroep inpassing tram in het ZeeheldenKwartier. Deze klankbordgroep gaat dus niet alleen over de Zoutmanstraat, maar wordt om gevraagd om te reageren op nadere detaillering van het ontwerp van het hele tracé vanaf de Veenkade tot aan de Waldeck Pyrmontkade. Het bestuur van de Bewonersorganisatie ZeeheldenKwartier heeft de werkgroep Leefbaarheid en Verkeer en mij gevraagd daar zitting in te nemen. Ter ondersteuning van het bewonerssmaldeel in de klankbordgroep is een werkgroep van bewoners van het ZeeheldenKwartier opgestaan. Meer dan vijftien bewoners kwamen in een eerste video-bijeenkomst al met tal van zorgen en ook positieve ideeën voor de inpassing van de tram in onze wijk.
Verplaatsen tramhalte Veenkade
In de eerste bijeenkomst van de klankbordgroep bleek al dat er veel besluiten genomen moeten worden om tot een voorlopig ontwerp te komen. Zo lijkt de huidige plaats van de halte Noordwal/Veenkade/Bilderdijkstraat te krap te zijn voor de nieuwe trams en verplaatsing naar de Torenstraat noodzakelijk. We vragen ultieme aandacht van de gemeente voor hinder en overlast van geluid en trillingen door de nieuwe tram.
Ook laad- en losplekken voor bewoners en ondernemers in de Zoutmanstraat vormen nog een uitdaging, net als de fietsparkeerplekken in de Zoutmanstraat. Als bewoners over het fietsparkeren nog een goed idee hebben, horen we dat graag. We zullen ook aandacht vragen voor de voor fietsers en voetgangers zeer onveilige vijfsprong Elandstraat, Vondelstraat, Hemsterhuisstraat, Zoutmanstraat. Verder zal de huidige halte op de hoek van de Laan van Meerdervoort en de Waldeck Pyrmontkade zo’n 75 meter om de hoek opschuiven richting Obrechtstraat. Wat betekent dat voor de overstap naar randstadrail lijn 3? En last but not least: hoe kunnen we de enorme verbouwing van de straten benutten om de omgeving van het tramtracé te vergroenen en verduurzamen.
Wijkbijeenkomst
Het voorlopig ontwerp zal in juli nog voor de zomervakantie (vanzelfsprekend afhankelijk van het verloop van de coronacrisis) in wijkbijeenkomsten gepresenteerd worden en in september open staan voor formele inspraak. Op basis daarvan maakt de gemeente een definitief ontwerp dat ter besluitvorming in december aan de gemeenteraad gestuurd wordt. Het is de bedoeling dat de nieuwe trams vanaf eind 2022, begin 2023 door het ZeeheldenKwartier gaan rijden.
Wil je ook meedenken? Meld je aan: info@groene-eland.nl.”
Laurens Schrijnen
Van 1980-1990 was ik als verkeersadviseur bij de Groene Eland betrokken. In die tijd was ik betrokken bij het besluit over de verkeerscirculatie in en rond het Zeeheldenkwartier.
Ook voor het verkeerscirculatieplan binnen de Haagse Ruit heb ik het ontwerp gemaakt als toenmalig gemeenteraadslid.
Als net-niet-bewoner van het ZHK (Koningin Emmakade) heb ik altijd belangstelling voor de wijk gehouden.
Sinds enkele jaren ben ik mobiliteitsadviseur voor Rover Den Haag, wat ik als vriendendienst doe.
Met betrekking tot het haltecomplex Veenkade/Noordwal wil ik erop wijzen dat daar meer OV-belangen leven dan alleen tram 16.