Drastische maatregelen om autoverkeer te verminderen
Een werkgroep van bewonersorganisaties in Den Haag Noord stelt drastische maatregelen voor om het doorgaande autoverkeer in ons deel van de stad te verminderen. Zo zou de Mauritskade eenrichtingsverkeer moeten worden en moet de Groot Hertoginnelaan tijdens de ochtendspits deels dicht. De bewonersorganisatie roept wijkbewoners op hun reactie op de plannen te geven.
De werkgroep heeft in 2018 van toenmalig wethouder Tom de Bruin de opdracht gekregen om advies te geven voor een rustiger verkeersbeeld met meer groen, veilige en betere fietspaden, betere oversteekplaatsen en betere luchtkwaliteit in Den Haag Centrum Noord. Dit zou bereikt moeten worden door het doorgaand autoverkeer te verminderen, terwijl het gebied met de auto wel goed bereikbaar moet blijven.
Dertig maatregelen
Het voorlopig advies van de werkgroep telt circa dertig verkeersmaatregelen. Aan de ene kant worden maatregelen voorgesteld die de doorstroming voor doorgaand verkeer op de hoofdroutes Raamweg – Koningskade en Waldeck Pyrmontkade – Stadhouderslaan verbeterd. Aan de andere kant wordt autoverkeer op de doorgaande routes door de wijken, zoals de Elandstraat – Mauritskade, Laan van Meerdervoort – Javastraat en de Groot Hertoginnelaan – Carnegielaan – Laan Copes van Cattenburch met een aantal maatregelen zoals inrijverboden en doseerlichten ontmoedigd (zie kader). Het gevolg van de maatregelen is dat autoverkeer van en naar het Zeeheldenkwartier volgens de werkgroep bereid moet zijn “een klein stukje om te rijden of een beperkte vertraging voor lief te nemen”.
Wensdenken
Ludo Geukers zit namens bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier De Groene Eland in de werkgroep. Hij ziet niets in de maatregelen. “Wij betalen de prijs voor deze plannen. De bereikbaarheid van het Zeeheldenkwartier wordt dramatisch slechter. Om met de auto de stad uit te gaan ben je zo minimaal een kwartier extra kwijt. Om vanaf de A12 de wijk weer in te komen geldt hetzelfde.” Daarbij zal het beoogde doel volgens Geukers niet worden gehaald. “Dit project is gestart om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar volgens de modellen zal het autoverkeer met maar zeven procent afnemen, terwijl alle auto’s wel moeten omrijden en langer voor stoplichten moeten wachten. De luchtkwaliteit zal per saldo alleen maar slechter worden.” Volgens Geukers heerst er teveel wensdenken bij de werkgroep en de gemeente. “Het idee achter het plan is dat er minder van de auto gebruik gemaakt gaat worden, maar je kunt niet afdwingen dat mensen voor hun werk geen auto meer nodig hebben.”
Goed advies
Efraïm Brouwer neemt ook namens bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier De Groene Eland deel aan de gesprekken. Hij is juist enthousiast over de voorgestelde maatregelen. “Ik vind het een goed advies. Er is wat mij betreft veel te veel autoverkeer in het Zeeheldenkwartier. Een groot deel van dit verkeer betreft doorgaand autoverkeer, afkomstig uit andere wijken en op weg naar bijvoorbeeld de A12.” Brouwer denkt dat de luchtkwaliteit wel degelijk kan verbeteren ondanks dat het effect niet groot lijkt. “Dat zijn gemiddelden. Als je vlak achter een auto of brommer fietst of wandelt, zijn de concentraties die je binnenkrijgt veel hoger. In de spits blijft de uitstoot van het verkeer in de drukke straten bovendien vaak hangen tussen de huizen. Dan ga je het wel degelijk merken als er minder verkeer is.” Bang voor een slechte bereikbaarheid van de wijk is hij niet. “Het inperken van het autoverkeer zal in bepaalde gevallen inderdaad tot extra reistijd of omrijden kunnen leiden, maar het is niet zo dat er door de maatregelen plekken helemaal niet meer bereikbaar zullen worden. Overigens kan een lagere snelheid ook juist tot een betere doorstroming leiden. “
Veilig voor fietsers
Waar Geukers en Brouwer elkaar kunnen vinden is in het veiliger maken voor de fietsers. Brouwer: “Als bewoner van het Zeeheldenkwartier vind ik de snelheidsbeperkende maatregelen in de Laan van Meerdervoort, Vondelstraat en Prinsessewal belangrijk.” Ook Geukers denkt dat op sommige wegen de snelheid naar 30 km/u verlaagd zou kunnen worden zodat het veiliger wordt voor fietsers en andere verkeersdeelnemers. Onlangs heeft het college besloten dat 30 km/u de norm wordt voor straten in woonwijken.
Inspraak voor bewoners
In het gepubliceerde concept-advies is nog geen reactie van het Zeeheldenkwartier opgenomen. Geukers, die namens de wijk een reactie zou geven, heeft dit bewust nog niet gedaan. “Ik zit wel namens de wijk in de werkgroep, maar ik kan niet namens de wijk spreken zonder de bewoners te raadplegen”. Geukers roept bewoners dan ook op om te reageren op de plannen. “Mensen kunnen hun reactie sturen naar secretariaat@groene-eland.nl. Bewoners kunnen daarbij ook aangeven of ze een fysieke inspraakbijeenkomst over de maatregelen op prijs stellen. Als er genoeg belangstelling is kunnen we dat organiseren.” Geukers vraagt mensen wel voor 1 juli te reageren. Op die datum wil de wethouder weten of het advies definitief zal worden of dat er nog uitstel nodig is voor een eventuele bijeenkomst.
Het volledige concept-advies kunt u hier downloaden.
Alle benodigde info die niet wordt gegeven in dit artikel incl een videosimulatie is te vinden op
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/verkeer-en-vervoer/bereikbaarheid/verminderen-doorgaand-autoverkeer-centrum-noord.htm
Ik vind dit zo’n belangrijk onderwerp dat ik vind dat het niet goed is dat maar een paar bewoners zich hierover uitspreken. Daarom moet er een inspraakavond komen!!
Bewoners Waldeck Pyrmontkade/Koningin Emmakade hebben brandbrief gestuurd aan Haags College en Raad om te ageren tegen belachelijk plannen om WPK/KEK de facto een racebaan in stad maken. Situatie nu al bedroevend mbt veiligheid, luchtkwaliteit, leefbaarheid!