Parkeergarage Prins Hendrikstraat opent de deuren
Parkeergarage De Zeeheld aan de Prins Hendrikstraat gaat op 1 februari open. Wijkbewoners en ondernemers kunnen vanaf die datum een parkeerabonnement aanvragen. De garage biedt plek aan 135 auto’s.
De parkeergarage is vanwege de ligging niet geschikt voor kortparkerende bezoekers en wordt daarom als stallingsgarage gebruikt. Dat betekent dat mensen alleen met een abonnement van de garage gebruik kunnen maken. Daarbij zijn de plekken in de eerste plaats voor bewoners en ondernemers uit de Zoutmanstraat, daarna voor de overige bewoners van het Zeeheldenkwartier. Hotels in de wijk krijgen ook de mogelijkheid om beperkt parkeermogelijkheid te huren in de garage. Als er nog plaatsen over blijven kunnen anderen ook een abonnement nemen.
Onvrede
Het beheer van de garage ligt bij Q-Park. Zij vragen het standaardtarief voor een parkeerplek zoals dat ook in stallingsgarages elders in de stad geldt. Voor wijkbewoners is dit € 41,27 per maand (prijspeil juli 2020), voor hotels, ondernemers en overige belangstellenden geldt een maandtarief van € 57,98.
Het parkeertarief heeft tot veel onvrede geleid bij de bewonersorganisatie van het Zeeheldenkwartier. In een brief aan wethouder Robert van Asten (D66) noemt zij de tarieven “een klap in het gezicht van de bewoners van de Zoutmanstraat en omgeving”. De woede is ontstaan omdat de wethouder de parkeergarage als compensatie voor het verlies aan parkeerplaatsen op de Zoutmanstraat heeft neergezet, terwijl het tarief voor een plek ‘670% hoger’ is dan het tarief voor een plek op straat. Inmiddels zijn in de gemeenteraad raadsvragen over de tariefstelling gesteld.
Zoutmanstraat
De gemeente heeft parkeergarage De Zeeheld in 2019 gekocht om de parkeerplekken die met de komst van de bredere tram gaan verdwijnen te compenseren. In de Zoutmanstraat zullen alle parkeerplekken worden opgeheven waardoor ruimte ontstaat voor de bredere tram, voor bredere en veiligere fietspaden en trottoirs. Ook op het Prins Hendrikplein zullen parkeerplaatsen verdwijnen om ruimte te maken voor laad- en losplaatsen en om parkeerplaatsen voor fietsen te realiseren.
Vanwege de ligging niet geschikt voor kortparkeren is flauwekul!
Met ruim 500.000 gulden aan subsidie is de garage eind jaren 90 geschikt gemaakt voor óók kortparkeren én fietsparkeren.
De kortparkeerder wordt nu geen alternatief geboden voor het verlies aan kortparkeerplaatsen in de Zoutmanstraat
Met parkbee zou dat opgelost kunnen zijn
Deze actie van het gemeentebestuur is een teken dat de Gemeente Den Haag onbetrouwbaar is. Zij is er niet voor de burgers, maar keert zich tegen de burgers. Schande!
De hele wijk gaat last krijgen van het opheffen van ca. 100 parkeerplaatsen. Ook op de Laan van Meerdervoort worden veel parkeerplaatsen opgeheven voor een nieuwe tramhalte.
Als de gemeente niet met een alternatief komt, moeten we actie gaan voeren.
oneens met de reacties hierboven. Fijn dat het niet voor kortparkeerders is. Binnen Den Haag kan er makkelijk meer gefietst worden. Auto’s zijn niet heilig. Reacties hierboven zijn erg ouderwets ipv toekomstgericht. Erg blij met nieuwe inrichting, meer autoluw en betere fietspaden. Dank!
Wat een zure onzin hierboven. De plannen waren allemaal al een tijd geleden helder. Als je hierover actie gaat voeren heb je weinig om je druk over te maken. Den haag loopt ten opzichte van alle andere grote steden in Nederland (Utrecht, Adam, Rotterdam) sowieso al achteraan met het autobeleid. Steden worden leefbaarder met de vermindering van de hoeveelheid auto’s. Ik ben het volledig eens met de gemeente en zou liever nog snellere implementatie van autoluwe zones en in het algemeen hogere kosten voor autobezit in stadscentra.
Dus de niet-autobezittende bewoners vinden het prima? Gut, wat een verrassing. Misschien moeten zij zich hier gewoon niet mee bemoeien. Ze verwarren de verschillende agenda’s. Of heb ik iets gemist en heeft de gemeente gezegd “Omdat wij de stad autoluwer willen maken gaan wij jullie parkeerkosten met 670% verhogen”?? Volgens mij niet. De gemeente heeft de garage aangeboden als alternatief voor straatparkeren, en nu blijkt dat het gewoon geen alternatief is. Dat is het probleem. Het autoluw maken van de stad is simpelweg een andere agenda.