Bezorgde reacties op herinrichtingsplannen voor nieuwe tram
Er zijn maar liefst 67 reacties bij de gemeente binnengekomen over de geplande veranderingen in de wijk voor de nieuwe tram. Langs de hele tramroute worden straten aangepast en de Zoutmanstraat en de Vondelstraat gaan zelfs volledig op de schop. De inspraakperiode liep tot 29 maart.
De gemeente wil de reacties nog niet vrijgeven, maar het Zeeheldennieuws kreeg er eerder al zeven onder ogen, waaronder ook die van Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier en de Werkgroep Leefbaarheid en Verkeer (L&V) van de wijk. Die geven een eerste impressie van de zorgen die leven over de plannen.
Trillingen
Zowel de bewonersorganisatie als de werkgroep L&V zijn erg ongerust over de trillingen die de tram gaat veroorzaken. De nieuwe tram is een stuk zwaarder dan de bestaande tram en zal naar verwachting grotere trillingen in de ondergrond veroorzaken als hij langsrijdt. Omwonenden vrezen schade aan hun woningen als die trillingen groter zijn dan de huizen aankunnen.
De huizen in het Zeeheldenkwartier zijn voor een groot deel op veengrond gebouwd. De fundering bestaat vaak uit houten palen en de kwaliteit ervan is onbekend. De bewonersorganisatie en de werkgroep L&V willen dat de gemeente beter onderzoekt of de huizen geen schade zullen oplopen als er straks zwaardere trams gaan rijden.
Parkeren
Vrijwel alle reacties zetten vraagtekens bij het opheffen van veel parkeerplaatsen in de wijk. Volgens de bewonersorganisatie gaat het om 80 parkeerplaatsen in en rond de Zoutmanstraat en 30 op het Prins Hendrikplein. Ook in de vernieuwde Vondelstraat gaan parkeerplekken verdwijnen. De gemeente zegt dit te compenseren met parkeerplekken in de parkeergarage De Zeeheld, maar dat wordt niet als compensatie ervaren. Een wijkbewoner noemt het in zijn reactie “een wassen neus”. “Voor bewoners is er gewoon een verlies van heel veel parkeerplaatsen (121 in totaal) en ik merk dat als ik ’s avonds laat thuis kom, ik vele rondjes in de wijk maak op zoek naar een parkeerplek.”
De bewonersorganisatie vindt dat de gemeente met oplossingen moet komen voor het parkeerprobleem. “De wijk kent een jarenlange torenhoge parkeerdruk van ver boven de 90%. Dit betekent dat de gemeente geacht wordt maatregelen te nemen.” De organisatie voelt zich misleid door de gemeente omdat alleen abonnementhouders straks mogen parkeren in De Zeeheld. “Wij zijn daarom van mening dat parkeergarage de Zeeheld geen compensatie is voor de verloren gegane parkeerplaatsen in de wijk.”
Zoutmanstraat
De bewonersorganisatie spreekt zich nogmaals duidelijk uit tegen het autoluw maken van de Zoutmanstraat. “Wij zien het autoluw maken van een deel van de Zoutmanstraat als een oplossing voor een niet bestaand probleem. Terwijl dit tegelijkertijd wel een probleem creëert.” De bewonersorganisatie zegt “talrijke en in meerderheid negatieve reacties” over het voornemen te hebben ontvangen. Volgens de organisatie worden de doelen om de tram in te passen en de fietsveiligheid te verbeteren al bereikt met het opheffen van de parkeerplaatsen. Er ontstaat daarmee voldoende ruimte voor de tram en aparte fietsstroken. De bewonersorganisatie ziet niet wat het autoluw maken dan nog toevoegt.
Tegelijkertijd betekent het afsluiten van de Zoutmanstraat dat het in andere straten drukker en mogelijk onveiliger wordt omdat het autoverkeer moet omrijden. De bewonersorganisatie en de werkgroep L&V concluderen dat het laad- en losverkeer voor de winkels en bewoners in de Zoutmanstraat straks via de drukke Prins Hendrikstraat moeten rijden.
Een andere zorg die in enkele reacties wordt genoemd gaat over de inrichting van de Zoutmanstraat. In de plannen wordt het wegdek van stoep tot stoep geasfalteerd waarbij er geen plek is voor bomen. Dat leidt tot “een brede asfaltvlakte” wat in de zomer tot “hittestress” zou kunnen leiden.
Vondelstraat
De bewonersorganisatie van Kortenbos noemt het “onzorgvuldig” dat volgens de plannen alle linden in de Vondelstraat zullen worden gekapt en vervangen worden door minder en kleinere “boompjes”.
De werkgroep L&V merkt op dat de “zeer ingrijpende herinrichting” van de Vondelstraat niet vooraf met de omwonenden is besproken. De werkgroep vraagt de gemeente of er alsnog een ronde komt waarin bewoners van de Vondelstraat de kans krijgen om hun stem te laten horen.
Ook over de kruising van de Vondelstraat met de Elandstraat zijn de omwonenden te weinig betrokken. Omwonenden geven aan “niet blij te zijn” met de inrichting ervan. De kwaliteit van het pleintje gaat niet omhoog en de getekende verkeersstromen worden als onlogisch gezien. Zo zijn er voor het fietspad keuzes gemaakt “die waarschijnlijk tot nieuwe onveilige situaties gaan leiden”. Zowel de werkgroep L&V als de bewonersorganisatie vragen de gemeente alsnog met omwonenden in gesprek te gaan om de inrichting te verbeteren.
Prins Hendrikplein
Er is weinig enthousiasme voor de herinrichting van het Prins Hendrikplein. De werkgroep L&V spreekt van een “mooi en goed functionerend plein” dat indertijd in samenspraak met de buurt is ontworpen. Vrijwel alle zienswijzen die het Zeeheldennieuws kon inzien, schrijven dat ze het veranderen van de ingangen naar het plein niet zien zitten. Ook wil niemand dat de rozenstruiken verdwijnen om plaats te maken voor gras. Eigenlijk is bij geen van de inzenders duidelijk waarom het plein op de schop moet.
Vervolg
De komende tijd gaat de gemeente bekijken of er naar aanleiding van de 67 zienswijzen aanpassingen aan het ontwerp gemaakt moeten worden. Naar verwachting publiceert het college eind mei een standpunt hierover. De gemeenteraad zou dan in juni het voorstel voor de herinrichting kunnen behandelen.
Update 9 april:
De Ondernemersvereniging BIZ Zeeheldenkwartier heeft ook een reactie ( met een toelichting) op de plannen bekendgemaakt. De ondernemers zijn voorstander van het autoluw maken van de Zoutmanstraat. Samen met de Piet Heinstraat en de Prins Hendrikstraat wordt dan een aaneengesloten en aantrekkelijk winkelgebied gecreëerd. Wel maken de ondernemers zich zorgen dat de Piet Heinstraat en de Prins Hendrikstraat in het huidige voorstel meer doorgaand- en laad-losverkeer te verwerken krijgen. Dat zou opgelost kunnen worden door meer van dat vrachtverkeer tussen de Elandstraat en de Zoutmanstraat toe te staan. De BIZZ sluit zich aan bij de zorgen over de trillingen van de tram die ook door anderen genoemd zijn.
De meeste huizen zijn al verzakt en zitten met scheuren… In de meeste gevallen zijn ze ook nog eens eensteenmuur waar na mijn ervaring in 40 jaar geen onderhoud is gedaan.. Nou dat wordt wat.. Zit al jarenlang van ’s morgens tot ’s avonds met laden en lossen voor de deur… En een puinzooi..
Het is onjuist dat de vereniging BIZ Zeeheldenkwartier hrt volgende in haar zienswijze heeft staan zienswijze heeft staan:
“Dat zou opgelost kunnen worden door meer van dat vrachtverkeer tussen de Elandstraat en de Zoutmanstraat toe te staan. ”
De oplossing voor het benodigde vrachtverkeer voor de Zoutmanstraat is om het ANDERS te laten rijden, nl. vanaf de Elandstraat in plaats van via de Prins Hendrikstraat en -plein naar de Zoutmanstraat
Zou deze ‘groene’ bewonersorganisatie zich niet moeten omdopen tot de lokale auto partij? Ze spreekt zogenaamd voor heel de wijk en zet zich al jaren slechts in voor meer parkeerplaatsen, minder groen, en is tegen autoluwe straten en vermindering van snelheid van voertuigen. Ze heeft meer oog voor auto’s dan bewoners, wat juist niet past bij het Zeehelden.