Nauwelijks aanpassingen aan herinrichtingsplannen na inspraak bewoners
De plannen voor de herinrichting van onder andere Zoutmanstraat, Vondelstraat en Laan van Meerdervoort zijn vrijwel ongewijzigd naar de gemeenteraad gestuurd. De 65 zienswijzen met zorgen, vragen en suggesties die door bewoners en belanghebben zijn ingediend, hebben slechts tot twee wijzigingen in de plannen geleid. Het voorstel staat nu voor 8 en 15 juli op de agenda van de gemeenteraad.
De twee wijzigingen in het ontwerp zijn geen grote wijzigingen. De rijrichting in het eerste deel van de Witte de Withstraat wordt omgedraaid en er komen meer doorsteken in de geplande groenstrook op de Vondelstraat. Op alle overige vragen, opmerkingen en suggesties van bewoners en belangenorganisaties reageert de gemeente alleen met een uitleg over de gemaakte keuzes.
Bredere tram
De herinrichtingsplannen gaan over de straten waar tram 16 rijdt. Omdat de nieuwe tram breder is en ook de perrons breder worden, gaat elke straat van het tramtracé op de schop: vanaf de Torenstraat, Bilderdijkstraat, Vondelstraat, Zoutmanstraat, Prins Hendrikplein, Laan van Meerdervoort tot en met de Waldeck Pyrmontkade. Bij veel straten worden de werkzaamheden aangegrepen om ook andere delen of de hele straat opnieuw in te richten. Bomen, rijbaan, tramhaltes en parkeerplaatsen worden verwijderd om op een andere manier terug te komen. De ontwerpen voor de nieuwe straten zijn in februari gepresenteerd en hebben onder andere tot de 65 ingediende zienswijzen geleid.
De zienswijzen zijn geanonimiseerd gepubliceerd (bijlage 3) waardoor het vaak niet bekend is wie de indiener is en door hoeveel mensen een zienswijze wordt gesteund. Soms is eenzelfde zienswijze door meerdere mensen apart ingediend. Aan de andere kant is ook bekend dat er een zienswijze is ingediend die door tientallen wijkbewoners is ondertekend.
Trillingen
In de zienswijzen worden vaak al bekende zorgpunten nogmaals benoemd. Zo zijn mensen bezorgd over de grotere trillingen die de nieuwe tram in de grond gaat veroorzaken. Mensen zijn bang voor schade aan het huis, maar ook voor ongemak als de trillingen voor bewoners voelbaar zijn.
De gemeente stelt dat uit onderzoek blijkt dat de trillingen weliswaar groter zijn, maar dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat dit verschil niet merkbaar is voor mensen. Ook blijven de trillingen volgens de gemeente binnen de normen. “De […] trillingsonderzoeken laten zien dat de kans op trillingsschade door de lagevloertram zeer klein is en ruim binnen de gestelde normen ligt.” Als bewoners toch schade of “onacceptable hinder” van de trillingen ondervinden kunnen ze dit melden bij de gemeente.
Bomen
Zowel bij de Waldeck Pyrmontkade als op de Vondelstraat worden bomen gekapt. In verschillende zienswijzen wordt gevraagd of dit wel noodzakelijk is. Op de Waldeck Pyrmontkade en Koningin Emmakade gaat het om acht kastanjes. Volgens de gemeente is een aantal daarvan ziek. Als daar enige schade aan wortels bijkomt door de werkzaamheden, zullen ze het niet overleven. De 34 lindes op de Vondelstraat moeten weg omdat in die straat ook het riool vervangen gaat worden en daarbij staan ze in de weg.
De gemeente belooft bomen terug te plaatsen, wel zijn ze kleiner en zijn het er in de Vondelstraat ook minder.
Verlies parkeerplaatsen
Veel inzenders maken zich zorgen over de parkeerdruk. Die is in het Zeeheldenkwartier al een van de hoogste van de stad en met het uitvoeren van de voorgestelde plannen zullen er circa 120 parkeerplaatsen verdwijnen. Er is weliswaar ruimte in parkeergarages gemaakt, maar sommigen zeggen dat dat geen serieuze compensatie is, omdat daar extra voor betaald moet worden en omdat die garages voor veel mensen ver van huis liggen.
De gemeente reageert dat het “niet of nauwelijks mogelijk is”om extra parkeerplekken langs de straat te realiseren. Sowieso vindt de gemeente dat “de parkeerplaatsen al een onevenredige ruimteclaim op de openbare ruimte [leggen]. Ruimte voor lopen, fietsen, groen en spelen is veelal ondergeschikt aan parkeren dit terwijl 60% van de huishoudens geen auto bezit. De gemeente gelooft niet dat de woonkwaliteit in bovenliggende mate wordt bepaald door het kunnen parkeren in directe nabijheid van de woning.”
Toenemend verkeer zijstraten
De verwachting is dat het autoluw maken van de Zoutmanstraat sluipverkeer zal veroorzaken in de zijstraten. Er zijn vooral zorgen dat er veel extra verkeer via de Piet Heinstraat en de Barentszstraat zal rijden.
Volgens de gemeente geeft hun verkeersmodel aan dat er wel extra verkeer zal zijn, maar dat dat beperkt is. In de Barentszstraat zou het in de avondspits om tien auto’s extra per uur gaan. “Een dergelijke beperkte toename heeft geen aantoonbaar effect op verkeersveiligheid in de straat.” Wel zegt de gemeente toe de rijrichting van de Witte de Withstraat om te draaien. Coffeeshop-klanten hoeven dan niet door Piet Heinstraat te rijden, maar kunnen vanaf het Elandplein de Witte de Withstraat inrijden waarna men aan het eind via de Zoutmanstraat weer op de Elandstraat uitkomt.
Er zijn ook zorgen dat leveranciers van de Zoutmanstraat en parkeerders van de parkeergarage in de Zoutmanstraat via de Prins Hendrikstraat naar de Zoutmanstraat moeten rijden. Dit zou gevaarlijke situaties kunnen opleveren. Maar de gemeente ziet niets in de suggestie om het laad- en losverkeer dan via de Elandstraat de Zoutmanstraat in te laten rijden. De gemeente is bang dat als die route mogelijk wordt, ook andere auto’s die route gaan nemen. De gemeente denkt ook niet dat het vrachtverkeer via de de Prins Hendrikstraat zal rijden, maar vanaf de Laan van Meerdervoort via de zeezijde van de Zoutmanstraat naar het autoluwe deel zal rijden.
Autoluwe Zoutmanstraat
Sommige zienswijzen zijn enthousiast over de autoluwe zone, andere vrezen juist dat het meer problemen veroorzaakt dan het oplost en niet nodig is voor de fietsveiligheid. De maximumsnelheid gaat al terug naar 30 km per uur en de fietsers krijgen een fietsstrook. Het plezier van een autoluwe straat zou daarbij beperkt zijn omdat er nog steeds (vracht-)auto’s, trams en fietsers doorheen rijden.
De gemeente stelt dat een autoluwe Zoutmanstraat een aantrekkelijkere winkelstraat oplevert en zo het winkelgebied met Piet Heinstraat en Prins Hendrikstraat versterkt. Ook vermindert het het verkeer op de kruising met de Elandstraat waardoor dat kruispunt veiliger wordt en de doorstroming verbetert.
Herinrichting Prins Hendrikplein en Vondelplein
Bewoners vragen in hun zienswijzen meer inspraak over de herinrichting van de Vondelstraat en het kruispunt Vondelstraat met de Elandstraat. De voorstellen zijn pas heel laat bekend gemaakt zonder dat er voldoende gelegenheid voor inspraak was.
De gemeente antwoordt dat er geen extra inspraakronde komt. “De herinrichting van de Vondelstraat is eind 2020 besproken met vertegenwoordigers van de Groene Eland uit de klankbordgroep.” Ook zegt de gemeente dat de “veelvuldige klachten van bewoners die het college heeft ontvangen over de verkeersonveilige situatie in de Vondelstraat en wensen om de Vondelstraat te vergroenen” al zijn meegenomen in het ontwerp. De gemeente schrijft dat bewoners nog kunnen inspreken als de gemeenteraad de plannen behandeld.
Ook bewoners rond de Prins Hendrikplein vragen om meer inspraak bij de herinrichting van het plein. Volgens het voorstel wordt het plein iets groter, omdat de rijbaan smaller wordt gemaakt. De inrichting aan de rand van het plein zal daarom veranderen. Zo is het idee om de dubbele ingangen om te vormen naar enkele opgangen en de rozenstruiken te vervangen door gras.
Sommige inzenders zien het weghalen van de rozen niet zitten en maken zich zorgen dat scooters makkelijker het plein op zullen rijden. Omdat de inrichting nog in een voorfase zit, belooft de gemeente te overleggen met de bewoners voor het definitieve ontwerp gemaakt wordt.
Behandeling gemeenteraad
De voorstellen worden op 8 juli in de commissie leefomgeving van de gemeente behandeld. Vervolgens volgt op 15 juli de plenaire behandeling. Bewoners die willen inspreken kunnen zich hiervoor aanmelden.
Zo kennen we de gemeente weer. Te laat de mogelijkheid geven om mee te kijken met de plannen en als je er wat vind negeren! GVD!