Burenoverleg Tram 17, Piet Heinplein en Hemsterhuisbrug
TEKST LAURENS SCHRIJNEN FOTO WYBE VAN DE KUINDER
Vijf jaar geleden presenteerde de gemeente een plan voor een nieuwe rolstoelvriendelijke tram in de stad en dus ook in het Zeeheldenkwartier. De rails op de Laan van Meerdervoort, de Zoutmanstraat en de Vondelstraat zouden vernieuwd worden. De wegen zouden opnieuw geprofileerd worden en de Zoutmanstraat zou veiliger gemaakt worden voor fietsers. De Bewonersorganisatie werd gevraagd om zitting te nemen in een Denktank over de gevolgen voor de Zoutmanstraat, want dit plan zou een pittige impact hebben. De Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier heeft dat jaar zes bijeenkomsten voor bewoners georganiseerd om de wensen en zorgen van de wijk te inventariseren. Begin 2020 presenteerde die Denktank een advies aan de wethouder. In datzelfde jaar stelde de gemeente een klankbordgroep in om de gevolgen voor de hele wijk in kaart te brengen. Ook daarin waren bewoners vertegenwoordigd. De bewonersorganisatie heeft getracht te zorgen dat de gemeente tegemoet zou komen aan de honderden wensen en zorgen uit de wijk.
In de zomer van 2021 besloot de gemeenteraad hoe het tracé van de nieuwe “lagevloertram” er uit zou zien. Daarna kon de uitvoering beginnen. Dat hebben we geweten. Vrachtauto’s vol zand en beton door de Zoutmanstraat. De kap van vrijwel alle bomen langs de Vondelstraat, etc. De gemeente was even vergeten dat de wijk van de bewoners is en gaf de aannemer alle ruimte om de wijk te verbouwen. Met als gevolg overlast voor de winkeliers en veel hinder voor de bewoners. Na een dringend appel op het gemeentebestuur en het bezoek van twee wethouders werd een burenoverleg ingesteld. Bewoners, winkeliers, aannemers en de gemeente van en rond het Zeeheldenkwartier hadden daarmee een overlegplatform. Anderhalf jaar lang kwam dit platform om de twee weken bijeen. Met effect: de gemeente ging zichtbaar luisteren. Er werd niet per se gedaan wat ondernemers en bewoners vroegen, maar er werd serieus rekening gehouden met hun wensen. De uitvoering van de werkzaamheden aan tram 17, de ‘ontkluizing’ van het Piet Heinplein en de renovatie van Veenkade, Noordwal en de Hemsterhuisbrug verliep vanaf dat moment soepeler.
De bewonersorganisatie was blij met dit uitvoeringsoverleg. Samen met de gemeente hebben we geholpen om het omgevingsmanagement naar een hoger plan te tillen. En de gemeente heeft aangegeven dit instrument vaker en beter te gaan gebruiken.
Natuurlijk is niet alles geworden zoals de meer dan 12.000 bewoners het wilden. Maar eerlijk is eerlijk: de Zoutmanstraat is voor fietsers een stukje veiliger geworden. En als de gemeente de straat verder vergroent en het illegale autoverkeer gewoon gaat handhaven, dan is de Zoutmanstraat pas echt fijn en veilig om doorheen te fietsen.
I had hoped that, after the street renovations of Zoutmanstraat, we would have had a neighbourhood shopping street like Frederikstraat (Statenkwartier) or De Fahrenheitstraat.
What we got instead was a very wide bike and tram street — with no places for cars to park or delivery trucks to unload (how many times each day is the Tram 17 blocked by delivery trucks on Zoutmanstraat?)
The ‘new’ Zoutmanstraat is great for helping people pass through the neighbourhood — but not good for supporting and growing our local businesses.
Was it so important that Tram 17 continued to pass through Zeeheldenkwartier?
In the end, the former Zoutmanstraat stop was moved to Laan van Meerdervoort — so how has public transport within the neighbourhood been improved?
We’ve sacrificed Zoutmanstraat to give lots of space to trams and bikes — so that people can quickly pass through our neighbourhood.
I anticipate further decline of businesses in the area. We can look forward to more coffeeshops and barbershops and people racing their cars down Vondelstraat and Elandstraat.