Straatverhalen
Kruising Vondelstaat/ Elandstraat/ Zoutmanstraat/ Hemsterhuisstraat
TEKST: WYBE VAN DE KUINDER
FOTO: GOOGLE EARTH
Rond 1900 was het verkeer door stadsuitbreidingen in Den Haag enorm toegenomen. Architect en stedenbouwkundige Hein Berlage ontwierp in 1907 plannen ten behoeve van de bereikbaarheid van de binnenstad. In wat toen nog de Dichtersbuurt heette, werden in 1927 een groot aantal (469!) woningen platgegooid. Om een ruime doorbraak tussen Torenstraat en Zoutmanstraat de forceren, werd de Vondelstraat – die zonder de tussenkomst van twee raadslieden nu Robert Fruinstraat had geheten – aangelegd om zo een betere verkeersdoorgang tussen het centrum en de westelijke stadsuitbreidingen te creëren.
Een kleine honderd jaar later, in 2019 werd begonnen met het vervangen van de tramsporen van lijn 17. Ze lagen er ook al bijna honderd jaar en dan wordt het wel een beetje tijd. Ook een mooie gelegenheid om de riolering te vervangen en de verkeersafwikkeling opnieuw te regelen. Want de eens zo belangrijke smalle Zoutmanstraat verloor zijn functie als autostraat en werd op voordracht van de ondernemersvereniging BIZZ autoluw.
En nu is het klaar. Op de foto nog niet helemaal want op de Vondelstraat rechtsonder is nog een blauwe bulldozer aan het werk en ook de tramhokjes staan er nog niet. Er is veel kritiek op de nieuwe inrichting. Maar dat is altijd zo in het begin. De grote boosdoener is de in de kop genoemde kruising. Als je deze plattegrond bekijkt denk je al, wat ingewikkeld. Gaat dat wel goed? Eigenlijk is het gewoon een rechthoekig plein. Door de diagonaal van de Vondelstraat wordt het al wat lastiger. Aan de pijlen op de Vondelstraat is te zien dat je niet meer de Zoutmanstraat in mag. Maar daar houden veel mensen zich niet aan en dat maakt het gevaarlijk. Ook de rechtsaf pijl in de Zoutmanstraat wordt in veel gevallen genegeerd. Automobilisten trekken zich vaak niets aan van borden en aanwijzingen en rijden vanaf de Zoutmanstraat de Vondelstraat in. Ze twijfelen dan nog even of ze de trambaan of de weg op zullen rijden, daar waar op de foto de blauwe bulldozer nog aan het werk is. Het is duidelijk: de gemeente is hier nog niet klaar mee.
En er wordt ook niet gehandhaaft wat overigens zeer eenvoudig te doen zou zijn. Met behulp van slechts één camera vang je het rechtsaf slaande verkeer vanuit de Eland en de Vondelstraat en met dezelfde camera het verkeer uit de Zoutmanstraat dat zo nodig de Vondelstraat in wil. En ook één voor het verkeer dat vanaf het Prins Hendrikplein de Zoutmanstraat in gaat rijden, met diezelfde camera vang je ook de automobilisten die vanuit de Piet Heinstraat de Zoutmanstraat illegaal inrijden.
Hoe moeilijk kan het zijn?