Proef met autoberging, horeca Veenkade aan banden
De gracht is alweer maanden open, maar onder water wordt er nog steeds hard gewerkt aan de Veenkade en de Noordwal. De automatische autoberging zou afgelopen zomer al gaan proefdraaien, maar een probleem met de dekvloeren zorgde voor vertraging. Inmiddels zijn deze dekvloeren vervangen en vinden de laatste werkzaamheden aan de installaties plaats. De pollers op de korte Veenkade gaan deze week omhoog; vanaf januari gaat de autoberging proefdraaien.
Het duurt nog wel even voor de berging officieel in gebruik wordt genomen. Eerst vindt een proef plaats die minstens zes maanden gaat duren. Voor de proefperiode zijn er geen plekken meer beschikbaar, maar wie aast op een vaste plek in de berging is nog op tijd. Inschrijven kan via http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Volautomatische-autoberging-NoordwalVeenkade.htm. Hier is ook meer informatie (en een filmpje) over de werking van de autoberging te vinden.
Ondertussen heeft de berging al wel invloed op het leven boven de grond. Zo gaan de pollers, waarmee de Veenkade kan worden afgesloten, vanaf deze week omhoog. Alleen hulpdiensten en gebruikers van de berging krijgen een ontheffing.
Een harde dobber voor de horeca op dit deel van de Veenkade. De leveranciers van café De Bieb, Grapes & Olives en ijssalon Riva zullen voortaan moeten laden en lossen op de Bilderdijkstraat en de Toussaintkade. Bovendien mogen er vanaf nu geen terrassen meer op straat staan. Sinds de opening werd dit nog gedoogd, maar nu zijn alleen nog terrasboten toegestaan.
En de terrassen op de stoep, direct aan de gevel? Ook die zijn niet toegestaan, omdat er geen wandelruimte meer op de stoep overblijft. De korte Veenkade is echter zo verkeersluw, dat dit voor voetgangers niet echt problemen oplevert. Of de gemeente de stoepterrasjes blijft gedogen, is nog even afwachten.
Die harde dobber voor de ondernemers op de Veenkade valt wel mee.
Voormalig wethouder Marjolein de Jong heeft in een raadsvergadering gezegd dat terrasjes op kade mogelijk blijven.
Voormalig wethouder Smit heeft in een raadsvergadering gezegd dat daar wel degelijk geladen en gelost kan worden.
En dat trottoir is niet perse voor de voetganger, het hele gebied is namelijk een voetgangerszone.
De Molenstraat is ook een voetgangersgebied. Daar zijn ook smalle terrasjes langs de gevel en daar mogen ook auto’s rijden van bv het Parkhotel. Gelijke behandeling noemen we dat toch? Alhoewel, dáár hebben ze weer geen terrasboten.
Je veronderstelling klopt. Inmiddels is duidelijk dat de terrassen aan de gevel inderdaad mogen blijven. De straat zou oorspronkelijk niet als voetgangersgebied worden aangemerkt, zo werd me verteld, maar dat is toch gebeurd. Van één van de horeca-eigenaren begreep ik dat het een voetgangersgebied is waar fietsers gedoogd worden. En dus mogen er op het smalle stoepje tafeltjes staan.