Partij voor de Dieren wil ja-ja sticker tegen ongevraagde reclame
De Partij voor de Dieren heeft vandaag schriftelijke vragen gesteld over het invoeren van de ja-ja sticker in Den Haag. Folders worden dan alleen nog bezorgd bij mensen die zo’n sticker op hun brievenbus hebben.
Zo komen reclamefolders alleen nog terecht bij de mensen die er bewust voor kiezen ze te ontvangen. Door de ja-ja sticker kunnen enorme hoeveelheden papierafval worden voorkomen. In Amsterdam is het voorstel van de Partij voor de Dieren deze week al aangenomen. PvdD Den Haag heeft het college vandaag gevraagd het voorbeeld van Amsterdam te volgen.
Momenteel krijgen huishoudens gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. In drie op de tien gezinnen belanden alle folders ongelezen bij het oud papier. Voor de ontvangst van digitale reclame moet de ontvanger actief toestemming geven. Maar de ‘offline’ reclame wordt nog steeds ongewenst in de brievenbus gedaan, behalve als mensen een nee-nee sticker op hun voordeur hebben. De Partij voor de Dieren vindt het hoog tijd om de gewoonte van reclamedrukwerk op de deurmat aan te passen aan nieuwe ontwikkelingen op communicatiegebied.
Raadslid Christine Teunissen: “het huidige systeem leidt tot verspilling van papier en energie voor productie en transport. Het is een onnodige afvalstroom. Daarom stellen wij voor om een opt-insysteem te realiseren, vergelijkbaar met de online commerciële mail.”