PvdD Den Haag voert Ja-Ja sticker in
Ja ja, Gemeente Den Haag gaat ook ongewenst reclamedrukwerk uitbannen
Het bezorgen van ongevraagde reclame is in Den Haag vanaf volgend jaar verleden tijd. Dat schrijft het college van B&W in antwoord op het voorstel van de Partij voor de Dieren om een Ja-Ja sticker in te voeren, een systeem dat ervoor zorgt dat mensen geen ongevraagde reclamepost ontvangen tenzij ze daar zelf om vragen. Het Haagse stadsbestuur staat sympathiek tegen over het voorstel en is in nauw overleg met de Gemeente Amsterdam, die op aandringen van de Partij voor de Dieren al bezig is met de invoering van de nieuwe sticker.
De Ja-Ja sticker zorgt voor een omkering van het huidige systeem. ‘Mensen die toch reclamefolders in de bus willen, kunnen dit straks zelf aangeven door een Ja-Ja sticker op hun brievenbus te plakken,’ zegt PvdD-fractievoorzitter Christine Teunissen. Hiermee komt een einde aan de verspilling die met het huidig systeem gepaard gaat. ‘Een zege voor het milieu’, aldus Teunissen. ‘Denk hierbij ook aan alle onnodige verspilling die op dit moment plaatsvindt: van inkt voor het drukwerk, brandstof voor de verspreiding en de afvalverwerking.’
Huishoudens krijgen gemiddeld 33 ongevraagde folders per week. Dat staat gelijk aan 34 kilo papier per jaar. Dit jaar zullen de bewoners van Den Haag nog automatisch reclamefolders in de bus ontvangen. Vanaf 2017 moeten mensen zelf aangeven of ze reclamepost willen ontvangen.
Raadslid Christine Teunissen:
“De Partij voor de Dieren is verheugd met de invoering van de Ja-Ja sticker. Wanneer andere gemeenten volgen, kan jaarlijks op nog grotere hoeveelheden papier worden bespaard.”