Kades om (later) trots op te zijn
Er is niet veel open water in Den Haag, dus daar moeten we zuinig mee zijn. Het ZeeheldenKwartier wordt er mee afgebakend. Met de Veenkade, Toussaintkade en Kortenaerkade. Er is ook nog een WaldeckPyrmontkade maar die is (helaas?) in de negentiende eeuw overkluisd ten behoeve van tram en verkeer. Na lange tijd afgesloten te zijn, is de Kortenaerkade gelukkig weer geopend. De Toussaintkade en een groot deel van de Veenkade worden voorlopig ontsierd door een monsterachtig, metershoog hek, dat er blijft staan tot de werkzaamheden aan de kades zijn voltooid. Dat gaat minimaal drie jaar duren.
Voorafgaand was er een heftig debat over het behoud van de bomen. En even leek het of de gemeente weer iets nieuws uit de hoge hoed had getoverd om alsnog de bomen te kunnen slopen. Uit onderzoek was gebleken dat (grofweg) de kades in 2008 niet goed zijn verankerd en dat ze afglijden. De gemeente reageerde onmiddellijk door een metershoog, monsterlijk hek te plaatsen en een parkeerverbod in te stellen.Slecht nieuws voor de omwonenden die al veel overlast hebben gehad door het vernieuwen van de Korte Veenkade en de aanleg van de parkeergarage aldaar.
Is het plaatsen van hekken wel nodig? Ja, zeggen ze bij de gemeente. Dat is voor de veiligheid. Want de situatie is levensgevaarlijk. Dus wat dat betreft heeft het protest om de bomen te behouden voorlopig al iets opgeleverd. De gemeente mag actiegroep ‘Red de Bomen’ en ‘Bewonersorganisatie De Groene Eland’ wel dankbaar zijn, want niemand zit te wachten op auto’s die inclusief passagiers in de plomp verdwijnen.
Om de pijn te verzachten heeft de gemeente in overleg met Bewonersorganisatie De Groene Eland besloten de huidige hekken te vervangen door ‘mooiere’ hekken van 1.20 m hoog. De parkeerdruk in de wijk zal echter verhogen en daar is voorlopig niets aan te doen. Achter die hekken mag niet meer worden geparkeerd. Sterker nog, er mag zelfs niemand meer komen. De rijbaan wordt versmald en voor de hekken komt een strook van één meter breed, waar fietsen neergezet kunnen worden. Tenslotte mogen er geen vrachtwagens meer worden geparkeerd op de Prinsessewal. De Groene Eland heeft gevraagd of het mogelijk is om achter de hekken struiken of bloemen te planten, zodat het er allemaal wat gezelliger uit gaat zien – drie jaar is een lange tijd. Er komt een dezer dagen nog een bewonersbrief waarin de gemeente het allemaal nog eens haarfijn uitlegt.
Omdat ook de bruggen onder de overkluizingen op het Piet Heinplein er slecht aan toe zijn en vervangen moeten worden, wordt door middel van paaltjes voorkomen dat auto’s of vrachtwagens over het plein gaan rijden.
Op de vraag in ‘van de Voorzitter’ in ZeeheldenNieuws nummer #3 2016, om de plannen van de gemeente: om de bocht in de gracht onder het Piet Heinplein open te maken, is door een aantal mensen gereageerd (zie lezerspost). Over het algemeen stemt iedereen ermee in. Een enkeling is bang dat daardoor het vervangen van de bruggen nog langer gaat duren. Het tegendeel is waar. De vernieuwing gaat sneller, want de nieuwe bruggen hoeven niet meer overkluisd te worden. Het gaat even duren, maar al met al zal de wijk over een aantal jaren begrensd worden door nieuwe, schitterende kades die er weer een jaar of tachtig tegen kunnen. Over de bomen is het laatste woord nog niet gesproken, over de kades wel. Die moeten vervangen worden. Daar is het uiteindelijk ook allemaal mee begonnen