Moeten er eerst doden vallen?
Al een paar jaar zijn bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade bezig om hun weg veiliger en geluidsarmer te maken. Vooral in het weekeind en ’s avonds racen auto’s en motoren veel te hard over deze kades. Wethouder Robert van Asten neemt de klachten sinds kort serieus, maar er is nog een lange weg te gaan.
Als je ’s avonds op de Waldeck Pyrmontkade je hondje uitlaat of nog naar de winkel gaat, geloof je je oren en je ogen niet. Sam, de eigenaar van 7Nights, hoek Waldeck Pyrmontkade en Prins Hendrikstraat, schat dat er met 80 a 100 km per uur over het kruispunt wordt gescheurd om het groene licht op de kade te halen.
Als je hier en aan de overkant een flitspaal neerzet, dan zou deze gevaarlijke toestand voor overstekende fietsers of voetgangers een stuk veiliger worden. Een drempel mag ook, als het de snelheid er maar uit haalt. Regelmatig slaat men ook linksaf de trambaan over, wat gevaarlijke situaties met de tram oplevert, of men is het wachten op doorgaande fietsers beu en snijdt hen de weg af. Overdag, tijdens de spits is het druk, en daardoor rijdt men langzamer, maar het blijft altijd uitkijken met oversteken.
Actiegroep
Emile Jutten, weet er alles van. Hij woont sinds drie jaar op de Waldeck Pyrmontkade vlak bij de hoek met de Prins Hendrikstraat. Hij wist dat het een drukke weg was, zegt hij, maar dat je ’s nachts niet kan slapen van de herrie van optrekkende motoren, was er bij de koop niet bijgezegd. Hij en vele anderen slapen dan ook aan de achterkant van hun huis, het voorstuk is voor overdag-gebruik.
Emile maakt deel uit van de actiegroep Stop Racebaan Koningin Emmakade en Waldeck Pyrmontkade, die spontaan is opgericht na een ernstige aanrijding in mei 2018 tussen een naar links afslaand ouder echtpaar en de tram.
Beide kades voeren actie om de veel te hoge snelheden, het gevaarlijke rijgedrag en het niet om aan te horen lawaai te stoppen. De bewoners hebben afgelopen winter pamfletten voor hun ramen opgehangen en flyers uitgedeeld. Dat heeft driehonderdvijftig handtekeningen opgeleverd. Dat resulteerde onlangs in enkele toezeggingen om de zaak verder te onderzoeken, een gemeentelijk roulerend ‘duimpjesbord’ en een snelheidsmeter op het versmalde deel van de Waldeck Pyrmontkade.
Emile vindt het exemplarisch voor de daadkracht van dit college, dat het een half jaar heeft geduurd voordat het bord op de Waldeck Pyrmontkade dat auto’s verbiedt linksaf te slaan, een beetje werd verplaatst zodat het beter zichtbaar werd voor het verkeer.
Aanpak
Emile somt op wat er volgens de actiegroep mogelijk is om de kruising Waldeck Pyrmontkade – Prins Hendrikstraat en Koningin Emmakade – Weimarstraat veiliger te maken:
- strepen op de weg, voor een duidelijkere markering;
- een betere afstelling van verkeerslichten, voor fietsers en voetgangers;
- drempels op de kruispunten, waardoor er afgeremd moet worden;
- een eenbaansweg van de kades maken, anderhalve auto breed, zodat er ruimte is voor hulpdiensten.
Op deze kruising zijn nog meer alternatieven mogelijk volgens actielid Filip van Koningin Emmakade 139, zoals:
- de heropening van de linksafslag de Prins Hendrikstraat in;
- de fietspaden niet van asfalt maken (racende scooters);
- over een langere periode een half uurtje posten en handhaven bij de kruising van de Prins Hendrikstraat. Dat levert veel overtredingen op waardoor de verwachting is dat het dan in de toekomst veiliger wordt.
Volgens de actiegroep is op deze manier aan de rijksvoorwaarde voldaan om de snelheid af te remmen en kunnen de gevraagde flitsers op verschillende punten geplaatst worden. Als de gemeente snel werkt hoeft het niet erg lang te duren om het Openbaar Ministerie te overtuigen van de noodzaak van een flitspaal op dit traject.
Is deze situatie al besproken met verkeerskundigen van de Gemeente? Wat denken zij eraan te kunnen doen?
De Gemeente heeft een prioriteitenlijst. Kan de kruising daarop worden geplaatst?
Voor het halen van de groene stoplichten is er maar een bewezen effectieve alternatief. Het invoeren van de groene golf, wat in in het buitenland zeer effectief en veilig is bewezen en milieuvriendelijk ook want auto’s moeten met een constante snelheid rijden. Hier in Nederland gaat vooral om de kas te spekken met flitspalen en onnodig rood staande stoplichten.
Ik tank graag bij de Tine-pomp op de waldeck piermondkade. Dit is tegenwoordig ook met gevaar voor eigen leven. Onbegrijpelijk dat die pomp aan deze racebaan mag staan, terwijl overal in de stad wegversmallingen worden aangelegd om snelheid van auto’s terug te dringen, lijkt het er inderdaad op dat dit college eerst nog een ernstig of zelfs dodelijk ongeval (voetganger , fietser of tankende automobilist) nodig heeft om werkelijk meters te gaan maken.
Onbegrijpelijk ook dat deze melkkoe wb snelheidscontroles niet wordt geactiveerd.
Zojuist bijna aan flarden gereden door een zwarte Golf die met hoge snelheid door rood reed (Waldeck Pyrmontkade/hoek Veenkade). Bij ons voor de deur is een recht stuk dat uitnodigt tot racen. Ze komen de hele dag en ook ’s nachts met meer dan 100 km p/u voorbij. Waarom nog steeds geen camera’s?