Voorkeuren herinrichting Zoutmanstraat langzaam duidelijk
De voorkeuren van de leden van de denktank voor de herinrichting van de Zoutmanstraat beginnen zich af te tekenen. Het Zeeheldennieuws sprak enkele van hen. De denktank wil mogelijk begin november al een advies uitbrengen.
Bewonersorganisatie De Groene Eland organiseerde op 14 oktober een bijeenkomst voor omwonenden om een extra toelichting te geven op de ingezonden reacties na de eerste bijeenkomst over de herinrichting. De circa 30 aanwezigen wilden vooral weten wanneer de denktank een besluit neemt over hun advies voor de nieuwe inrichting en hoe de wensen van de omwonenden daarin worden meegenomen. Zo is het niet duidelijk welke vorm het advies van de denktank aan de wethouder zal hebben en ook niet welke fasen er nog zijn om tot een advies te komen.
De organisatie kon daar geen duidelijke antwoorden op geven. Vandaag werd echter aan het Zeeheldennieuws bevestigd dat de denktank er naar streeft begin november al advies uit te brengen. Het is de vraag of dat lukt omdat de denktank zelf nog verdeeld is over de herinrichtingsplannen. Een lid van de denktank namens De Groene Eland laat weten de adviesdatum graag naar december te willen verschuiven zodat er nog een extra bewonersbijeenkomst georganiseerd kan worden.
Als het advies door de denktank is uitgebracht, volgt het reguliere besluitvormingsproces van de gemeente. De wethouder zal een voorstel maken, waarna dat in de gemeenteraad definitief wordt vastgesteld. Daarbij staan de normale inspraak- en bezwaarmogelijkheden voor burgers en belanghebbenden open.
Varianten
Er zijn verschillende varianten in de denktank besproken en ook aan bewoners gepresenteerd. Maar er zijn er drie (pdf) waar de discussie zich binnen de denktank op toespitst. Een belangrijk punt hierbij is dat de tramhalte meer ruimte gaat innemen. De tram moet immers beter toegankelijk worden voor mensen in een rolstoel en zij hebben daarvoor bredere perrons nodig.
Variant 1: Hef de parkeerplaatsen op zodat er ruimte komt voor de bredere tram, bredere fietspaden en bredere trottoirs. Autoverkeer blijft ook mogelijk door de hele straat, maar voor de halte met bredere perrons is in de Zoutmanstraat geen plaats. De halte zal daarom worden verplaatst naar de Laan van Meerdervoort, net om de hoek met de Zoutmanstraat.
Variant 2: Hetzelfde als variant 1, maar de tramsporen worden daarbij rechtdoor over het Prins Hendrikplein getrokken. De halte hoeft dan niet naar de Laan van Meerdervoort, maar kan op het plein worden aangelegd.
Variant 3: Hetzelfde als variant 1, maar het begin van de Zoutmanstraat tussen de Witte de Withstraat en het Prins Hendrikplein wordt voetgangersgebied. De halte kan dan op dat deel van de straat worden gerealiseerd. Voor autoverkeer is in dat deel dan geen plek meer, dus die moeten omrijden. Ook moet de halte Elandstraat dan richting het centrum worden verplaatst omdat de haltes anders te dicht op elkaar liggen.
Voorkeuren denktank
Het Zeeheldennieuws sprak enkele leden van de denktank en het blijkt dat de HTM en reizigersvereniging Rover een voorkeur hebben voor variant 2 waarbij de tram dwars over het plein rijdt. Dit is vanuit het openbaar vervoer gedacht het meest gunstig. De HTM heeft daarbij aangegeven ook te kunnen leven met variant 1.
De fietsersbond vindt variant 2 ook het beste scenario voor fietsers, omdat de tramsporen dan niet meer in de bocht liggen bij het oprijden van het plein. Maar de woordvoerder gaf aan dit geen halszaak te vinden. Voor hen is ook variant 1 of 3 acceptabel als de omwonenden dat liever willen.
Ook een deel van de ondernemers is voor variant 2 omdat een halte midden in de straat voor hen gunstig ligt. Maar een woordvoerder van de ondernemersvereniging benadrukt dat de meningen verdeeld zijn en er nog geen definitieve voorkeur namens de ondernemers ligt.
Uit de bijeenkomst van 14 oktober in de Heldenhoek blijkt dat van de aanwezige omwonenden juist niemand voor deze variant is. Op de vraag wie er voor variant 2 was, werd tijdens de bijeenkomst slechts één hand opgestoken en die was van een ondernemer uit de wijk. Bewoners zijn bang dat het plein in deze variant haar karakter als ontmoetingsplek verliest. Ook De Groene Eland is geen voorstander van het spoor over het plein en lijkt een voorkeur te hebben voor variant 1, hoewel ook zij benadrukken dat er nog geen definitieve voorkeur is.
Geen van de leden van de denktank heeft een directe voorkeur voor variant 3. Wat hier als nadeel wordt genoemd is dat een halte daar weinig extra’s biedt omdat de halte Elandstraat al om de hoek ligt. Ook wordt dan een doorgaande route voor het autoverkeer afgesloten. Uit een verkeersonderzoek (pdf) van de gemeente blijkt dat het autoverkeer dan niet zal verminderen maar zijn weg zal zoeken door onder andere de Elandstraat en door woonstraten als de Van Kinsbergenstraat, de Van Diemenstraat en de Prins Hendrikstraat.
Uitgangspunten
De herinrichting van de Zoutmanstraat moet uiterlijk in 2023 zijn afgerond. In 2024 gaat namelijk ook in de Zoutmanstraat de nieuwe, zogeheten ‘lagevloer’-tram rijden. Deze tram is voor mensen die slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten veel beter toegankelijk. De tram is echter breder en er zijn ook bredere perrons nodig.
Omdat de straat dus toch op de schop moet, wil de gemeente dat de veiligheid voor fietsers ook wordt verbeterd en dat de stoepen beter toegankelijk worden gemaakt. Omdat de straat smal is, moeten er stevige keuzes gemaakt worden. Zo staat al vrijwel vast dat alle parkeerplaatsen zullen verdwijnen om ruimte te maken voor tram, fietser en voetganger. Deze parkeerplaatsen kunnen gecompenseerd worden met parkeerplaatsen in parkeergarage De Zeeheld die door de gemeente hiervoor wordt aangekocht.
Om bewoners en belanghebbende te betrekken bij het maken van de keuzes, heeft de gemeente een denktank in het leven geroepen. Deze denktank bestaat uit zes organisaties, te weten bewonersorganisatie De Groene Eland, ondernemersvereniging BIZ Zeeheldenkwartier, de fietsersbond, OV Haaglanden, reizigersvereniging Rover en vereniging Voorall voor mensen met een beperking. De wethouder heeft de denktank opdracht gegeven eind 2019 advies aan hem uit te brengen.
ik ga voor variant 3, aangezien ik al 21 jaar in de zoutmanstraat woon en toch alltijd mijn auto in een andere straat moet parkeren is deze variant de meest logische oplossing voor mij en nog gezond ook!
Is er wel nagedacht over de consequenties? Als er wordt gekozen voor variant 2, is het dan nog wel mogelijk om het Zeeheldenfestival, dat zelfs de Haagse Popprijs heeft gewonnen, te organiseren? Het plein is sowieso een ontmoetingsplaats in de wijk. Graag zou ik het Prins Hendrikplein in zijn huidige vorm behouden.
Geachte redactie,
Ik heb via de buurtapp Hoplr een korte buurtenquete gehouden over de herinrichting van de Zoutmanstraat. En dan speciaal over de variant waarbij de tram dwars over het Prins Hendrikplein komt te rijden. 62 (!) bewoners uit de wijk gaven aan tégen deze variant te zijn en 0 voor. Ik hoop dat de plannenmakers, de gemeente Den Haag en het bestuur van de Groene Eland rekening willen houden met de gevoelens van veel bewoners over dit onzalige plan.
Ernst Detering, bewoner Heemskerckstraat