Grote opkomst bespreking advies Zoutmanstraat
Meer dan tachtig wijkbewoners en –ondernemers bezochten de bijeenkomst op 12 december om over het advies voor de nieuwe Zoutmanstraat te praten. Het conceptadvies voor de nieuwe inrichting van de straat werd door de zes organisaties van de denktank en de gemeente gepresenteerd.
Vier van de leden van de denktank, waaronder ondernemersvereniging BIZZ en bewonersorganisatie De Groene Eland, zijn voorstander van de variant waarbij de parkeerplaatsen in de Zoutmanstraat worden opgeheven, zodat er ruimte komt voor de bredere tram, bredere fietspaden en bredere trottoirs. De verdwenen parkeerplekken worden gecompenseerd door de parkeerplaatsen in parkeergarage De Zeeheld die de gemeente voor dat doel heeft aangekocht. Voor de tramhalte met bredere perrons is in de Zoutmanstraat geen plaats meer en deze zal worden verplaatst naar de Laan van Meerdervoort, net om de hoek met de Zoutmanstraat.
De twee andere leden, Reizigersvereniging Rover en Openbaar Vervoer Haaglanden, zien liever dat de tramhalte op het Prins Hendrikplein wordt aangelegd. De tramsporen moeten daarbij recht over het plein gaan lopen.
Voetgangersgebied
Ook over de wenselijkheid van een voetgangersgebied in het deel van de Zoutmanstraat tussen de Piet Heinstraat en het Prins Hendrikplein hebben de denktankleden zich uitgesproken. De Groene Eland is tegen, omdat zij uit de vele reacties van bewoners opmaakt dat 95% van hen daartegen is. Een belangrijk argument hierbij is, dat volgens de gemeente het autoverkeer niet minder wordt maar zich zal verplaatsen naar de andere doorgaande wegen, zoals de Elandstraat en Waldeck Pyrmontkade, en naar de woonstraten in de wijk. De verkeersdrukte wordt daarmee ook naar die straten verplaatst.
Ondernemersvereniging BIZZ is verdeeld. Eerder sprak een meerderheid van de ondernemers zich tegenover het Zeeheldennieuws al uit tegen het weren van de auto te zijn, omdat de bereikbaarheid voor klanten en leveranciers dan afneemt. Anderen denken juist dat de Zoutmanstraat een aantrekkelijker winkelgebied wordt als de auto’s verdwijnen.
Tot ieders verrassing presenteerde een vertegenwoordiger van de BIZZ nog een nieuwe ‘droomvariant’ waarbij ook het Prins Hendrikpklein deels autovrij zou moeten worden. Het plein zou dan tot stadspark omgetoverd kunnen worden. Een woordvoerder van de gemeente reageerde dat het autovrij maken van een deel van het Prins Hendrikplein delen van de wijk ontoegankelijk maakt. Bovendien is het huidige Prins Hendrikplein een beschermd stadsgezicht.
De Fietsersbond heeft een voorkeur voor een voetgangersgebied omdat het veiliger voor de fietser is. Wel vond de bond dat de fietsers zich dan moeten gaan gedragen om geen “Grote Marktstraat-taferelen” te krijgen. Andere leden van de denktank hebben geen sterke voorkeur voor of tegen een voetgangersgebied.
Veel vragen
Voor enkele belangrijke vragen vanuit de zaal waren nog geen antwoorden beschikbaar. Zo is het onduidelijk hoe het laden en lossen voor de winkels moet gaan gebeuren. Het idee is dat er in de zijstraten en op het Prins Hendrikplein laad- en loszones komen, maar volgens de aanwezige winkeliers zijn dat geen werkbare oplossingen.
Er werden ook zorgen geuit dat er niet over het fietsparkeren wordt nagedacht. Sommigen vrezen dat we weinig opschieten als de Zoutmanstraat straks “één grote fietsparkeerplaats” wordt.
Een andere aanwezige vroeg hoe druk het in de Prins Hendrikstraat gaat worden als tientallen auto’s per dag in parkeergarage de Zeeheld gaan parkeren en wat voor oplossingen er zijn als er een wachtrij ontstaat. En wie mag straks wanneer zijn of haar auto in de parkeergarage zetten?
Volgens een woordvoerder van de gemeente zijn dit “details” die op een later moment worden ingevuld. Op dit moment worden de grote, principiële keuzes gemaakt, waarna de gemeente aan de slag gaat met het verder uitwerken van de plannen. De woordvoerder beloofde dat er dan een moment komt waarop de uitgewerkte plannen weer met de bewoners en ondernemers besproken worden.
De Werkgroep Verkeer bewonersoverleg Duinoord heeft kennis genomen van de op stapel staande plannen m.b.t. de Zoutmanstraat.
De Werkgroep onderschrijft allereerst de bezwaren van De Groene Eland. Ook de Werkgroep voorziet bij het autovrij maken een onwenselijke toename van het autoverkeer op de WP- en Kon. Emmakade. Onwenselijk omdat deze kades nu al veel overlast ondervinden van het verkeer. Bij het autovrij maken wordt het op de kades nog drukker, lawaaiiger, vuiler en onveiliger.
Daarnaast vraagt de Werkgroep zich af hoe deze voorstel zich verhoudt tot de opstapel staande maatregelen in het kader van het project Kwaliteitsverbetering Centrum Noord.