Deel Zoutmanstraat gaat dicht voor autoverkeer
Het eerste deel van de Zoutmanstraat gaat dicht voor het autoverkeer. Dat schrijft wethouder Van Asten (D66) vandaag in een brief aan de gemeenteraad. Bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier reageert teleurgesteld.
De Zoutmanstraat moet opnieuw worden ingericht om extra ruimte te maken voor de bredere tram die uiterlijk in 2024 door de straat gaat rijden. Omdat de straat geheel op de schop gaat, grijpt de wethouder nu de kans aan om het eerste deel van de straat dicht te zetten voor het autoverkeer.
Laurens Schrijnen van bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier en lid van de denktank namens de bewoners noemt het besluit teleurstellend. “We hebben hele goede argumenten om geen autoluw gebied in te richten, ook omdat het nooit echt autovrij wordt. En we horen geen steekhoudende argumenten om wel het gebied autoluw te maken.” Het autovrij maken zal niet volledig zijn omdat er laad- en loszones komen en ook de parkeergarage in dat deel van de Zoutmanstraat toegankelijk blijft.
‘Onvoldoende draagvlak’
Op verzoek van de wethouder heeft de bewonersorganisatie in januari advies gegeven over de herinrichting van de Zoutmanstraat. Daarin schrijft de bewonersorganisatie dat er “onvoldoende draagvlak” onder de bewoners is voor een autovrij deel van de Zoutmanstraat. In het advies waarschuwt de organisatie dat het grote gevolgen heeft voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in de “smalle woonstraten” van het Zeeheldenkwartier. Uit reacties van omwonenden concludeert de bewonersorganisatie dat 95% van hen tegen een voetgangersgebied is.
Wethouder Van Asten stelt dat het autovrij maken van het eerste deel van de Zoutmanstraat “kan bijdragen aan het verbeteren van de fietsveiligheid, de leefbaarheid van de Zoutmanstraat”. Hij is zich daarbij “ten zeerste bewust” van de bezwaren tegen het autovrije voetgangersgebied. Van Asten wil daarom onderzoeken in hoeverre het weren van auto’s uit de Zoutmanstraat leidt tot overlast in de aangrenzende straten en of deze overlast aan te pakken is. Uit een eerdere verkeersanalyse van de gemeente bleek dat er tot 30 auto’s per uur extra door de woonstraten gaan rijden als de Zoutmanstraat dichtgaat.
Parkeerplaatsen en tramhalte verdwijnen uit de straat
Naast het autovrij maken, zullen ook alle parkeerplaatsen in de Zoutmanstraat worden opgeheven. Hierdoor ontstaat ruimte voor de bredere tram en voor bredere en veiligere fietspaden en trottoirs. Ook op het Prins Hendrikplein zullen parkeerplaatsen verdwijnen. De vrijgekomen ruimte is daar nodig voor laad- en losplaatsen en om parkeerplaatsen voor fietsen te realiseren. De verdwenen parkeerplaatsen worden gecompenseerd met parkeerplaatsen in parkeergarage De Zeeheld aan de Prins Hendrikstraat. Die parkeergarage heeft 135 parkeerplaatsen en is speciaal voor dit doel door de gemeente aangekocht.
Met de keuze voor de bredere tram en bredere fietspaden is er voor de tramhalte in de Zoutmanstraat geen plaats meer. De tramhalte wordt net om de hoek aangelegd op de Laan van Meerdervoort. De perrons worden breder zodat mensen in een rolstoel beter van de tram gebruik kunnen maken. De halte Elandstraat/Vondelstraat blijft waar die nu ligt en krijgt ook bredere perrons.
Lees hier de volledige brief van de wethouder aan de gemeenteraad.
…………… echt werkelijk waar. Wat een aanfluiting. De Gemeente overlegt met bewonersorganisatie, maar als de resultaten van een onderzoek de gemeente niet zint negeren ze dat.
Wat worden we hier moe van, en dat allemaal onder de mom van fietsveiligheid en leefbaarheid Zoutmanstraat. Kennelijk maakt het niet uit dat andere straten een stuk onveilige worden. Parkeerplaatsen worden opgeheven maar we bouwen meer woningen in de wijk. Maar dat is niet erg de Gemeente heeft een parkeergarage aangekocht, 135 plekken, daar kunnen we allemaal ons auto kwijt. Moet nu vaak s’avonds al rondjes rijden en geluk hebben als je ergens in de beurt je auto kwijt kan. Pffffffg
Wij hebben meer dan 30 jaar met plezier in de wijk gewoond, maar vrees dat ons woongenot drastisch achteruit zal gaan gezien wij gelijk achter de Zoutmanstraat woon.
Ik ben juist super blij met het besluit! De horror verhalen over vermeende overlast zijn niet op feiten gebaseerd. De manier waarop groene eland tot meningen komt is mij onbekend. Kan er niet meer digitaal bevraagd worden voordat er een standpunt wordt ingenomen.
Ik ben heel blij met dit besluit! Een paar auto’s extra door de omliggende straten is geen vergelijking als je deze afweegt tegen de levensgevaarlijke (!!!) situatie – waarbij bijna dagelijks ambulances aan te pas komen – in de Zoutmanstraat. Daar hebben bewoners van omliggende straten geen idee van! Daarnaast ben ik aanwezig geweest bij de twee bewonersvergaderingen die hierover gingen en hoorde juist overwegend positieve reacties op het voorstel van een autoluwe straat. Ik ben dus erg benieuwd naar de wetenschappelijke cijfers van deze ‘95%’. Ik denk met name dat de algemene verkeersdrukte in het Zeeheldenkwartier kan worden verminderd door het verplaatsen/ verspreiden van coffeeshops (met name de Witte de Withstraat). Dat scheelt al een enorme hoop overlast van auto’s en parkeerproblematiek.
Ik ben ook juist erg blij met dit besluit! Eindelijk wordt er iets aan de Zoutmanstraat gedaan, erg onprettige en drukke straat! Dit zal de leefbaarheid toch juist erg ten goede komen, zowel voor de winkelstraat als voor de bewoners daar (en fietsers, wandelaars). Daar zou de Groene Eland toch voor moeten zijn? De wethouder geeft aan goed te letten op de eventuele neveneffecten er omheen (en parkeerdruk blijft een issue, ook zonder autoluwe zone). Dat 95% van de bewoners tegen is kan ik me echt niet voorstellen. Ik ben bij een aantal van deze bijeenkomsten geweest waarbij juist meer mensen zich uitspraken voor de autoluwe zone. Vreemd hoe de Groene Eland zijn mening hierover vormt en mensen angst probeert aan te jagen over de vermeende effecten. Voel me ook helemaal niet gehoord als deelnemer van de sessies.
Erg blij met dit besluit en wat ons betreft mag de Zoutmanstraat ook dicht. Dan een extra mooi plein maken en goed nadenken over de rijrichting van auto’s = minder overlast dan nu
Heel teleurstellend inderdaad. Mijn familie die afhankelijk is van een auto, vindt het nu al lastig om in Den Haag te rijden. Dat wordt door dit soort maatregelen echt vervelender. Ook het verdwijnen van de parkeerplaatsen is een drama. De Zeeheld-garage ligt echt een eind lopen van ons huis. Leuk om je gasten dat aan te moeten doen.
‘leefbaarheid’ van de wethouder is blijkbaar niet dat je familie en vrienden nog op bezoek kunnen en willen komen.
Dit soort maatregelen stuit altijd op bezwaar. Na een tijdje wil niemand meer terug naar de oude situatie, wat ik je brom!
De zoutmanstraat is al jaren lang levensgevaarlijk voor voetgangers en fietsers.In de late uren rijdt men er met 80 km per uur doorheen(drempels niet mogelijk)en dan nog de autos met draaien motoren terwijl ze kletsen en roken.Auto in deze straat laten is in het nieuwe plan geen optie ivm veiligheid fietsers.
Erg blij met dit besluit! Wij kunnen ons niet voorstellen dat 95% van de bewonersvereniging hier tegen is.
Hoe moet ik dan bij mijn broer op bezoek in de zoutmanstraat ? Mijn vrouw is door haar handicap afhankelijk van de taxi. Zij kan maar een klein stukje lopen welke imbecielen steunen het plan om de zoutmanstraat autoluw. Te maken?