Wijk-enquête: Zeeheldenkwartier tevreden over veiligheid, minder over groen en zwerfafval
De bewoners van het zeeheldenkwartier zijn tevreden over de veiligheid, de leefbaarheid en cultuur in de wijk. Minder tevreden zijn de bewoners over het groen, het parkeren en het zwerfafval. Dat blijkt uit een wijkenquête die in opdracht van de gemeente is uitgevoerd.
Het gebrek aan groen is veruit het grootste pijnpunt. Als het aan de bewoners ligt, zouden er meer bomen en planten langs de straten en op de pleinen moeten komen. Als oplossing wordt aangedragen om het maken van geveltuinen aan te moedigen en plantenbakken te plaatsen bij de ondergrondse afvalcontainers. Veel mensen willen niet dat er parkeerplaatsen worden opgeofferd voor meer groen.
Bewoners lijken om creatieve oplossingen te vragen rond het parkeren. Zo wil men tegelijk meer parkeerplaatsen, maar minder auto’s in de wijk. Suggesties van bewoners zijn om deelauto’s te stimuleren, de parkeervergunning te beperken tot één per huishouden, het gebruik van parkeerplekken bij kantoren en het realiseren van ondergrondse garages.
Bewoners vragen ook om meer parkeerplekken voor de fiets en om weesfietsen en fietswrakken sneller op te ruimen.
Zwerfafval
Het zwerfafval en het bijplaatsen van vuilnis bij de afvalcontainers is een grote ergernis bij bewoners. Als oorzaken voor het zwerfafval wordt het tekort aan afvalcontainers genoemd, het gedrag van bewoners die zakken naast de container zetten en de meeuwen die er vervolgens mee aan de slag gaan. Als oplossing denken bewoners aan meer handhaving en bijvoorbeeld het plaatsen van sensoren op containers die aangeven wanneer de container vol is zodat die op tijd geleegd kan worden.
Als laatste in de enquête komt het ‘buurtgevoel’ als thema naar voren. Het merendeel van de bewoners zegt dit belangrijk te vinden. Daarbij worden zaken genoemd als veiligheid, gezelligheid en het gevoel in een dorp te wonen. Men vindt dat vooral bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor dit buurtgevoel, bijvoorbeeld door met anderen een praatje te maken, samen activiteiten te organiseren en te winkelen bij lokale winkeliers.
Wijkagenda
De enquête is in maart en begin april in twee delen uitgevoerd. Eerst is gevraagd naar de belangrijkste onderwerpen die in de wijk spelen. Daarop hebben 321 mensen gereageerd. Vervolgens zijn de onderwerpen in een ‘online chat’ op 2 april in meer detail besproken. Aan die chat deden 68 mensen mee.
De uitkomsten worden gebruikt bij het opstellen van de Wijkagenda. De Wijkagenda is een vierjarenplan van de gemeente waarin per wijk wordt aangegeven op welke onderwerpen het beleid zich moet richten.
Bekijk hier de eerste en de tweede infographic met de uitkomsten van de enquete