Grote ongerustheid over plan verminderen autoverkeer
Er is grote ongerustheid in het Zeeheldenkwartier ontstaan over het plan om het doorgaande autoverkeer in ons deel van de stad te verminderen. Na het artikel hierover in het Zeeheldennieuws zijn er vijfentwintig reacties bij bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier De Groene Eland binnengekomen. Bewoners van de Waldeck Pyrmontkade stuurden naar aanleiding van de plannen zelfs een brandbrief naar het college en de gemeenteraad. Het Zeeheldennieuws kreeg inzage in de brief en de reacties.
Veruit het merendeel van de wijkbewoners reageert verontrust. Mensen voelen zich overvallen door de plannen en maken zich grote zorgen over de bereikbaarheid van de wijk. Een aantal schrijft afhankelijk te zijn van de auto voor werk en vrezen extra files en extra reistijd. Een bewoner schrijft: “ik ondervind nu al regelmatig problemen om Den Haag in en uit te komen. Dit plan zal een nog langere reistijd met zich meebrengen voor bewoners van het Zeeheldenkwartier. Ik zie er absoluut geen heil in”.
Het plan is onlangs door een werkgroep van bewonersorganisaties in Den Haag Centrum-Noord gepresenteerd. Deze werkgroep heeft in opdracht van de gemeente maatregelen bedacht om het doorgaand autoverkeer te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren, waarbij de bereikbaarheid behouden zou moeten blijven. De werkgroep wil hun advies deze zomer aan wethouder Van Asten (D66) aanbieden.
‘Op slot’
Een deel van de inzenders kan zich voorstellen dat er wel iets aan het doorgaand verkeer gedaan wordt, maar vindt dat de voorgestelde plannen voor onze wijk slecht uitpakken. Zo schrijft een bewoner: “Ik heb begrip voor het uitgangspunt om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk over de centrumring te leiden. Maar de voorgestelde maatregelen zetten de wijk compleet op slot voor de bewoners. De belangen van de bewoners en bedrijven in de wijk worden zo volledig opzij gezet. Bizar!”
Bewoners uit de dichtersbuurt (de buurt rond de Vondelstraat – red.) vrezen dat zij enorm om moeten rijden. Op dit moment kunnen zij via de Mauritskade de stad uit, maar als de Mauritskade eenrichtingsverkeer wordt en de Zoutmanstraat voor auto’s op slot gaat, zullen wijkbewoners van de Vondelstraat eerst richting de Waldeck Pyrmontkade moeten rijden om vandaar via de Teldersweg en de Raamweg de stad uit te kunnen komen. Eén van hen concludeert: “het betekent een enorme omweg om vanuit het Zeeheldenkwartier de stad uit te rijden met alle extra uitstoot en drukte op de Teldersweg en Raamweg van dien. Echt puur verschuiven van ellende!”
Slechts twee van de vijfentwintig inzendingen zijn positief over de plannen. Eén bewoner vindt het goed dat de prioriteit bij fietsen en lopen komt te liggen. De ander zegt groot voorstander te zijn omdat het plan “het autoverkeer in onze buurt reduceert en het belangrijke stappen richting vergroening neemt”.
Brandbrief Waldeck Pyrmontkade
Voor bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade zijn de plannen de druppel die de emmer doet overlopen. Zij stuurden vorige week een brandbrief naar wethouder Van Asten en de gemeenteraad waarin ze schrijven “met grote verbazing en ontsteltenis” kennis te hebben genomen van de plannen. Als de maatregelen doorgevoerd worden, verwachten de bewoners dat de Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade een stuk meer verkeer te verwerken krijgen. “De facto betekent dit dat dit college en wethouder Van Asten ervoor kiezen om een snelweg midden in de stad aan te leggen waar de wetteloosheid nu al regeert en bewoners nu al zuchten onder de overlast.”
De bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en Koningin Emmakade vragen al jaren aandacht voor de verkeersoverlast, maar volgens hen doet de gemeente niets. “Al enige tijd geleden hebben bewoners het actiecomité ‘Vroaaaap, stop de Racebaan‘ gestart. Tot op heden is er niets veranderd, ondanks het feit dat de initiatiefnemers binnen één week tijd meer dan 350 handtekeningen opgehaald hebben.”
Ze vinden dat zij het kind van de rekening worden van deze plannen en zijn het zat. “Met de voorgenomen maatregelen zal de situatie in deze kinderrijke straat nog eens aanzienlijk verergeren. Bijkomend effect is dat de reistijd [de stad in] met een geschatte 15 minuten toeneemt. Wij zouden er bij de gemeente eerder op willen aandringen om juist het verkeer dat in onze straat/buurt niks te zoeken heeft om te leiden, in plaats van dat de inwoners zelf worden gestraft met mogelijk twee keer 15 minuten extra reistijd per dag.”
Ook bewoners van de Laan van Meerdervoort vrezen toenemende drukte in hun straat. Enkele bewoners uit die straat stuurden een reactie in en beschrijven de overlast. “’s Morgensvroeg en ’s avonds wordt er heel hard gereden over de Laan van Meerdervoort. Het is een te drukke weg en ook de tram rijdt soms veel te hard waardoor de huizen staan te schudden.” Bewoners vragen om ook hun straat te ontlasten van het autoverkeer.
Overvallen
De grote gemene deler in de reacties is dat mensen zich door de plannen overvallen voelen. Het lijkt erop dat geen van de inzenders op de hoogte was van de maatregelen terwijl het advies aan de wethouder volgens de opstellers “namens bewoners-, ondernemers- en belangenorganisaties” is opgesteld.
Eén van de bewoners schrijft: “Met ontsteltenis las ik in het Zeeheldennieuws over de plannen voor het autoverkeer. Zonder uw aandacht voor dit onderwerp was de gemeente kennelijk voornemens deze plannen zonder inspraak van de bewoners door te voeren, zo begrijp ik, terwijl de gevolgen groot zijn.” Dat gevoel komt in veel reacties terug en alle inzenders vragen dan ook om meer inspraak voordat de gemeente met het advies aan de slag gaat.
Als bewoner van de Vondelstraat ben ik ook zeer verontrust over de extra km’s die ik door de stad zal moeten rijden met alle vervuiling van dien. Het weren van doorgaand verkeer snap ik. Zo ben ik het helemaal eens met het afsnijden van de sluiproute door de Prinsestraat.
Hoe komt het toch dat door heel Den Haag auto’s kei en keihard mogen racen terwijl onze kinderen gevaar lopen.
Snap er echt helemaal niets van.
Rekeningrijden invoeren.
Als je kijkt naar de toegenomen verkeersdruk(te) en (inderdaad) hoe hard en roekeloos er dagelijks gereden wordt met (opgevoerde) auto’s en motoren (soms scooters) dan lijken drastische maatregelen al geruime tijd hoog nodig. De leefbaarheid van de wijk is ermee gemoeid. Op de hoofd- en uitvalswegen van de wijk, maar bijvoorbeeld ook in mijn straat, de Vondelstraat, die voor sommigen klaarblijkelijk als een soort racebaan wordt gezien met alle stank, herrie (brullende motoren, piepende banden, nodeloos getoeter, dreunende muziek etc.), vervuiling agressiviteit en onveiligheid die daarbij horen. Een van de problemen wordt gevormd door notoire “rondjesrijders”. Ik denk dat de 100 regelmatig wordt aantgetikt. Ook rechts inhalen (over de fietsstrook) of inhalen over de trambaan, vlak voor de bocht bij de Bilderdijkstraat, komt regelmatig voor. Daarnaast neemt het zware vrachtverkeer binnen de centrumring ook toe. Die “ring” rondom het centrum (in het kader van het VCP) is dan ook niet goed gesloten: de sluiproute Vondelstraat-Torenstraat- Boekhorststraat (een nauwe winkelstraat waar ook veel geklaagd wordt over roekeloos en asociaal rijgedrag, zie DHC)-Parallelweg wordt veelvuldig genomen en zorgt voor veel extra verkeer.
Voordat we het hoeven te hebben over de bereikbaarheid van de wijk door eigen bewoners en ondernemingen zouden de volgende maatregelen m.i. al sowieso genomen moeten worden:
1. Verkeersregels handhaven, handhaven en nog eens handhaven (pakkans bij overtredingen lijkt nu praktisch nul). Ook geluidshinder meenemen hierin!
2. Zoveel mogelijk 30 km/u zones instellen. Misschien wel in de hele wijk.
3. Ontmoedigende maatregelen nemen als plaatsing snelheidsdrempels, waarschuwingsborden, bredere fietsstroken, meer groen etc.
4. Foutparkeren beboeten en gebruik parkeergarages (zoals de VAB bij Noordwal) stimuleren.
6. Trambaan ontoegankelijk maken bij doorgetrokken streep (Vondelstraat / Bilderdijkstraat), bijvooreeld met behulp van opstaande stoepranden of kleine paaltjes.
5. Sluiproutes als hierboven beschreven afsluiten voor doorgaand verkeer (paaltjes Boekhorststraat-Prinsengracht?).
6. Zebrapaden beter aangeven met waarschuwingsborden (gevaarlijke situaties bijvoorbeeld in Elandstraat en Bilderdijkstraat).
7. Fietsers en scooters weren van de stoepen (ook hier ontstaan onveilige situaties en is meer handhaving zeer gewenst).
8. In het algemeen: weer meer politie in de wijk.
De wijk moet bereikbaar blijven en de bewoners moeten de wijk op een normale en efficiënte manier in en uit kunnen met de auto.
Op de “racebanen” in de Vondelstraat, Koningin Emmakade en Waldeck Pyrmontkade flitspalen neerzetten; die gaan wel geld opbrengen!
In de plannen voor tramlijn 16 verdwijnen alle parkeerplaatsen in de Zoutmanstraat. Laden en lossen kan dan alleen nog via een aantal zijstraten.
Vrachtauto’s zullen dan via de omliggende straten, zoals bijvoorbeeld de Laan van Meerdervoort rechtsaf over de fietsstrook, de van de Spiegelstraat en de van Speijkstraat, tot aan de Zoutmanstraat rijden. Over dat extra verkeer door de woonstraten werd in de presentatie van 16 juli geen informatie gegeven. Ook werd niet gesproken over overlast door de parkerende en lossende vrachtauto’s, al of niet met draaiende koelmotoren.
Mijn vraag is daarom: Is het wellicht mogelijk om in de Zoutmanstraat aan één zijde nog enkele laad- en losplaatsen in te tekenen, bij voorbeeld een drietal verdeeld over het gedeelte tussen de Laan van Meerdervoort en het Prins Hendrikplein en een drietal verdeeld over het autoluwe gedeelte? De tramsporen kunnen daartoe iets uit het midden worden gelegd.
Behalve dat chauffeurs dan minder grote afstanden met zware spullen over de trottoirs hoeven te sjouwen, geeft dat ook iets meer mogelijkheden voor bouw- en onderhoudswerkzaamheden in de Zoutmanstraat, en niet te vergeten: verhuizingen.
Minder doorgaand verkeer resulteert in sneller doorstromen van en naar werk/woonplek, en verhoogde leefkwaliteit en luchtkwaliteit.