Meerderheid bewoners tegen verkeersmaatregelen autoverkeer
Een meerderheid van wijkbewoners is tegen de verkeersmaatregelen die het doorgaand autoverkeer in de wijken van Den Haag Noord moeten omleiden. Dat bleek tijdens een stemming op een informatiebijeenkomst op 1 september in de Elandstraatkerk. Het advies met de verkeersmaatregelen is op 9 september aan wethouder Van Asten (D66) aangeboden.
Van de 71 aanwezigen stemden 37 mensen tegen en 14 mensen voor de plannen. De overige 20 mensen kozen voor een tussenoplossing om in gesprek te blijven en te proberen de plannen bij te stellen.
Het gaat om een plan met zo’n dertig verkeersmaatregelen om het doorgaand autoverkeer om de woonwijken heen te leiden. Hierdoor zou de luchtkwaliteit verbeteren en komt er ruimte vrij voor fietspaden en groen. Een aantal maatregelen moet de doorstroming op de hoofdroutes, waaronder de Waldeck Pyrmontkade, verbeteren. Daarnaast wordt het autoverkeer op routes door de wijken (zoals de Elandstraat – Mauritskade, Laan van Meerdervoort – Javastraat en de Groot Hertoginnelaan – Carnegielaan – Laan Copes van Cattenburch) met maatregelen als het instellen van éénrichtingsverkeer, inrijverboden en doseerlichten ontmoedigd. Het gevolg van de maatregelen is dat autoverkeer van en naar het Zeeheldenkwartier volgens het advies bereid moet zijn “een klein stukje om te rijden of een beperkte vertraging voor lief te nemen”.
Niet spannend
Al voor de stemming bleek dat veel aanwezigen weinig in de plannen zien. Na de toelichting van werkgroeplid Ludo Geukers, die concludeerde dat het Zeeheldenkwartier wel de lasten maar niet de lusten van de maatregelen krijgt, volgde een stevig applaus. Volgens Geukers levert het plan in de praktijk niets op. “Het doorgaande verkeer door Centrum Noord gaat van 42% naar 38%, dat vind ik niet heel spannend. Het verkeer doseren met stoplichten kan niet, want dan zal het verkeer in de spits nog langer vaststaan en juist die stilstaande auto’s zorgen voor verslechtering van de luchtkwaliteit. Daarnaast staat in het advies zelf dat het pakket maar een beperkte bijdrage aan de fietsveiligheid levert.”
Voorzitter van de werkgroep Leefbaarheid en Verkeer van het Zeeheldenkwartier Roel Bosch Reitz maakt zich vooral zorgen dat het Zeeheldenkwartier “buiten spel” komt te staan als bewoners het advies afwijzen. “Als je het rapport afwijst, sta je buiten. Wij willen verder met het plan maar willen tijdens het vervolg voorwaarden kunnen stellen. Zo moet er ook gekeken worden naar verkeersmaatregelen in andere delen van de stad, bijvoorbeeld om ook de Waldeck Pyrmontkade te ontlasten.” De ondernemers in de wijk zijn wel akkoord met de maatregelen. Volgens woordvoerder Henk Boenders zijn er wel bedenkingen, maar is het belangrijk te kijken hoe het in de praktijk uitpakt.
Veel reacties
De stemming bevestigt het beeld dat al eerder oprees uit de ruim vijfentwintig reacties die bij de bewonersorganisatie waren binnengekomen na een eerder artikel over de plannen in deze krant. Mensen voelen zich overvallen door de plannen en maken zich grote zorgen over de bereikbaarheid van de wijk. Een aantal schrijft afhankelijk te zijn van de auto voor werk en vreest extra files en een langere reistijd. Een ander deel van de inzenders kan zich voorstellen dat er wel iets aan het doorgaand verkeer gedaan wordt, maar vindt dat de voorgestelde plannen voor onze wijk slecht uitpakken. Zo schrijft een bewoner: “Ik heb begrip voor het uitgangspunt om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk over de centrumring te leiden. Maar de voorgestelde maatregelen zetten de wijk compleet op slot.”
Voor bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade zijn de plannen de druppel die de emmer doet overlopen. Zij vrezen veel extra auto’s in hun straat en stuurden een brandbrief naar wethouder Van Asten. “De facto betekent dit dat dit college en wethouder Van Asten ervoor kiezen om een snelweg midden in de stad aan te leggen waar de wetteloosheid nu al regeert en bewoners nu al zuchten onder de overlast.”
Van Asten heeft het advies op 9 september in ontvangst genomen. Naar verwachting komt het college begin november met een standpunt.