Doorgaand autoverkeer geweerd uit woonwijken
Het college is akkoord met het voorstel van wethouder Van Asten (D66) om het doorgaand autoverkeer uit de wijken in ons deel van de stad te weren. Auto’s zullen zoveel mogelijk om het noordelijk deel van het centrum, waaronder het Zeeheldenkwartier, heen worden geleid.
Het voorstel van de wethouder bevat zo’n dertig verkeersmaatregelen om het doorgaand autoverkeer om de woonwijken (binnen het blauwe kader in het kaartje hieronder) heen te leiden via hoofdroutes als de Raamweg – Teldersweg en de Vaillantlaan – Neherkade richting de Rotterdamsebaan. Dit moet ervoor zorgen dat de luchtkwaliteit, verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid verbeteren.
Een deel van de maatregelen is bedoeld om het verkeer op de hoofdroutes, waaronder ook de Waldeck Pyrmontkade en Koningin Emmakade, beter te laten doorstromen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het anders afstellen van verkeerslichten. Daarnaast wordt het autoverkeer op routes door de wijken (zoals de Elandstraat – Mauritskade, Laan van Meerdervoort – Javastraat en de Groot Hertoginnelaan – Carnegielaan – Laan Copes van Cattenburch) met maatregelen als het instellen van éénrichtingsverkeer, inrijverboden en doseerlichten ontmoedigd.
Een opvallend onderdeel in het plan is om éénrichtingsverkeer in te stellen op de Scheveningseveer en het deel van de Mauritskade tussen het Noordeinde en de Parkstraat. Er komt een proef van maximaal een half jaar om te bekijken wat het effect daarvan is. Daarbij worden er tegelijk maatregelen genomen op de Laan van Meerdervoort-Javastraat en de Carnegielaan-Burgemeester Patijnlaan om te voorkomen dat het autoverkeer zich daarheen verplaatst.
Veel kritiek
Vanuit het Zeeheldenkwartier is er veel kritiek op het plan gekomen, vooral omdat wijkbewoners zich afvragen of de doelen wel worden gehaald. Velen vrezen dat de bereikbaarheid juist slechter wordt als men niet meer via de Mauritskade de wijk in en uit kan, maar moet omrijden via bijvoorbeeld de Waldeck Pyrmontkade en de Teldersweg. Ook de luchtkwaliteit zou achteruitgaan doordat auto’s vaker voor de verkeerslichten moeten stilstaan. Bewoners van de Waldeck Pyrmontkade en de Koningin Emmakade verwachten dat de leefbaarheid van hun straat een stuk slechter wordt als meer verkeer via hun toch al drukke straat wordt geleid.
In een wijkbijeenkomst van 1 september 2020 stemde de meerderheid van de aanwezigen dan ook tegen het plan.
Het plan moet nog door de gemeenteraad worden behandeld. Een datum hiervoor is niet bekend. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat ze in de tussentijd al wel aan de slag gaan om de verkeerslichten anders af te stellen.