Inspraak over nieuwe tram en herinrichting Zoutmanstraat gestart
De gemeente heeft vandaag officieel de inspraak geopend over de aanpassingen voor de nieuwe, bredere tram. Met de komst van de tram gaat ook de Zoutmanstraat flink op de schop. De inspraakperiode duurt tot 29 maart.
Voor de komst van de nieuwe tram zijn veel aanpassingen nodig. De tram is namelijk breder dan de huidige tram, wat vooral voor de smalle Zoutmanstraat grote gevolgen heeft. Zo verdwijnen volgens het ontwerp alle parkeerplaatsen uit de straat om plaats te maken voor de tram, fietsstroken en bredere stoepen.
Bij de nieuwe tram horen bredere perrons, zodat ook rolstoelgebruikers van de tram gebruik kunnen maken. Omdat er in de Zoutmanstraat geen plek is voor een breder perron, wordt de halte bij de Van Speijkstraat verplaatst naar de Laan van Meerdervoort. Ook verschuift de halte Waldeck Pyrmontkade op de Laan van Meerdervoort naar de Waldeck Pyrmontkade/Koningin Emmakade ter hoogte van de Obrechtstraat en komt de halte Veenkade/Noordwal op de Torenstraat te liggen in de vorm van zijperrons ter hoogte van de Snoekstraat en het Torenplein.
Autoluwe zone
Nu de Zoutmanstraat in zijn geheel opnieuw wordt ingericht, maakt de wethouder van de gelegenheid gebruik een autoluwe zone in te stellen in het eerste deel van de straat tussen de Piet Heinstraat en het Prins Hendrikplein. Het Prins Hendrikplein en het andere deel van de Zoutmanstraat naar de Laan van Meerdervoort worden een 30-km zone.
Ook bij de Vondelstraat, Bilderdijkstraat en Torenstraat wordt de komst van de tram aangegrepen om de straten opnieuw in te richten. Het plan is om daar vrijliggende fietspaden te maken en meer bomen te planten.
Trillingen en leefbaarheid
Zorgen zijn er over mogelijke trillingen van de nieuwe tram. De tram is namelijk een stuk zwaarder dan de huidige tram en sommige bewoners maken zich zorgen dat de grotere trillingen in de ondergrond een probleem kunnen worden voor hun huizen.
Ook zijn er zorgen over luchtverontreiniging en leefbaarheid als de Zoutmanstraat wordt afgesloten voor autoverkeer. De auto’s zullen dan vooral via de Elandstraat en de Waldeck Pyrmontkade omrijden wat daar tot extra overlast kan leiden.
Inspraak
Belanghebbenden kunnen tot 29 maart hun mening geven over de plannen van de gemeente. U kunt hiervoor een zogeheten zienswijze bijvoorbeeld via e-mail sturen naar lijn16@denhaag.nl onder vermelding van ‘zienswijze lijn 16Z’.
Bewoners kunnen hun zorgen en/of ideeën ook melden bij bewonersorganisatie Zeeheldenkwartier/De Groene Eland via secretariaat@groene-eland.nl .
Op 25 februari wordt van 17:30 tot 19:00 uur een online informatiebijeenkomst gehouden. Wijkbewoners kunnen op dat moment inloggen via www.denhaag.nl/tramlijnen.
Na de inspraakperiode zal naar verwachting in juni de gemeenteraad beslissen over de plannen waarna in april 2022 de gemeente met de uitvoering begint.
Het besluit, de ontwerpen en de bijlagen zijn hier te vinden.