‘Deelscooters belemmeren doorgang op stoep’
“De stoepen dreigen ontoegankelijk te worden voor voetgangers.” Dat schrijft de werkgroep Leefbaarheid en Verkeer van het Zeeheldenkwartier aan wethouder Van Asten (D66). Grote boosdoener zijn volgens de werkgroep de deelfietsen en deelscooters. “Meestal worden ze her en der geplaatst, waarbij de doorgang op de trottoirs belemmerd wordt.”
In een brief aan wethouder Van Asten vraagt de werkgroep om maatregelen. Volgens woordvoerder Marius Kolff van de werkgroep geeft de wethouder de verhuurbedrijven tot nu toe te veel ruimte. “De wethouder is veel te ver gegaan met het toestaan van het gebruik van de openbare ruimte door zoveel commerciële partijen. De trottoirs zijn er voor voetgangers, waarbij rekening moet worden gehouden dat mensen er met kinderwagens, rollators en rolstoelen ook gewoon gebruik van kunnen maken.”
Regulering
Wat de werkgroep daarbij steekt, is dat er enorm veel wordt gedaan om de tram voor rolstoelgebruikers geschikt te maken, maar wordt er niet gekeken naar de toegankelijkheid van de stoepen. “De halve stad wordt omgeploegd omdat er rolstoeltoegankelijke trams door de smalle straten moeten rijden, maar hoe die mensen dan naar die haltes moeten komen, daar kijkt de wethouder niet naar om.”
De werkgroep vindt dat de wethouder betere regels moet maken om de stoepen vrij te houden. “De stoep moet weer beschikbaar komen waar die voor was bedoeld: de voetganger. Het toestaan van het plaatsen van terrassen, zitjes, koopwaar, fietsen en scooters, zowel van gebruikers als verhuurders kan niet zonder regulering.” Daarbij zouden er volgens de werkgroep speciale plekken moeten komen waar deelfietsen en -scooters verplicht geparkeerd moeten worden.
Vaste locatie
In reactie op de brief bevestigt een woordvoerder van de gemeente dat inwoners overlast ervaren van (fout-)geparkeerde deelscooters. Bij deelfietsen is dat minder omdat die vaak vanuit een vaste locatie aangeboden worden en meestal niet zomaar ergens op de stoep staan.
In Scheveningen is men daarom vorige zomer met de verhuur van scooters vanuit vaste locaties begonnen en zijn er speciale parkeervakken voor deelscooters aangelegd. Hierdoor is de overlast volgens de gemeente “enorm afgenomen”. De gemeente onderzoekt of een dergelijk systeem ook voor het centrum zou kunnen werken. Daarnaast bekijkt de gemeente of aanbieders van deelscooters in hun systeem de smalle stoepen kunnen verbieden als parkeerplaats.
1225 deelscooters
Op dit moment rijden er 1225 deelscooters door de stad van drie aanbieders. Daarnaast zijn er 700 deelfietsen waarvan 50 deel-bakfietsen. De komende maanden komen er waarschijnlijk nog 350 deelscooters en 650 deelfietsen bij.
Als een scooter overlast geeft of verkeerd geparkeerd staat, kan een melding gedaan worden bij de aanbieder. Volgens de gemeente lossen zij het doorgaans binnen vier uur op en wordt de gebruiker van de deelscooter op het parkeergedrag gewezen. Als een gebruiker een deelscooter niet goed parkeert, krijgt deze eerst een waarschuwing. Een tweede keer volgt een boete en na een derde keer fout parkeren wordt de gebruiker uitgesloten van verder gebruik van de deelscooters van die aanbieder.
Prima artikel. Ook voor mensen met een rolstoel is het steeds lastiger. Gebruik dat zelf niet, maar de lage stoeprand op de hoeken, speciaal voor rolstoelgebruikers, staan steeds vaker vol fietsen waardoor je er niet langs kunt.
Jammer dat dit niet wettelijk geregeld is voor het hele land. Stoepen horen overal vrij te zijn van fietsen die de doorgang belemmeren.