Van Droom naar Daad: ‘Blik weg, Groen terug’
We vragen bewoners van het Zeeheldenkwartier om een enquête in te vullen over slimmer en groener ruimtegebruik. Dat kan via deze link: https://nl.surveymonkey.com/r/JGPYGB7
Waarom? We willen meer ruimte en groen in onze wijk. Dat kan wanneer we auto’s slim parkeren op plekken die anders onbezet zijn. Wie meedoet krijgt een beloning. Een proef in Duinoord en Statenkwartier was succesvol: 90% van de bewoners wil doorgaan. Dat willen we ook voor Zeeheldenkwartier. Doe mee!
1) WAAROM?
Het bestuur van de stad en veel bewoners van een toenemend aantal Haagse wijken willen minder auto’s (= minder blIK) in de straat en meer groen (= meer WIJk). Voor ander en ‘zachter’ gebruik zoals spelen, fietsen, wandelen, recreëren, natuur. Op weg naar een schonere, fijnere, en vooral veiliger leefomgeving in de stad.
We streven naar een wijk …
- … waar mensen zich thuis en verbonden voelen, graag willen wonen & verblijven én betrokken zijn bij ontwikkeling & beheer van de wijk en de openbare ruimte in de straat
- … waar de verbinding met het unieke kustgebied (Nationaal Park Hollandse Duinen) met zijn groen en water voelbaar is, o.m. via een aantrekkelijk en duurzaam netwerk van groene en blauwe routes. Ook de groene sterfietsroutes maken zo’n dubbelslag: meer ruimte voor fietsers en verdwijnen van parkeerplaatsen.
- … met kindvriendelijke en en veilige mobiliteit waaronder ‘parkeren op afstand’ in
garages, langzaam autoverkeer, fijnmazig en ruimtelijk geïntegreerd OV met slimme
knooppunten en fietsroutes (max. 25 km/h).
Autobezit, en dus parkeerdruk in, vooral, oudere wijken nemen nog toe! Kortom, claims op eindige straatruimte nemen nog steeds ‘auto-matisch’ toe met alle stress van dien. Terwijl auto’s 80-90% van de tijd stil staan en ruimte innemen… Bovendien lijden we aan ‘autobesitas’: auto’s worden langer, breder en zwaarder. Smalle straten uit eind 19e/begin 20e eeuw ‘eten’ nu al delen van het trottoir op.
2) HOE?
‘Parkeren op afstand loont’ middels parkeergarages, kortweg ‘Bewonersparkeren’ is dé sleutel om deze druk duurzaam te doorbreken. Het levert domweg op zeer korte termijn ook ruimte voor ander (auto)gebruik zoals autodelen. Daarvoor is de medewerking nodig van
(1) de bewoners/autobezitters,
(2) de gemeente als bevoegd gezag en parkeerbeheerder en
(3) eigenaren/ beheerders van parkeergarages.
Deze partijen zijn daarmee ook ‘partners’ voor samenwerking. Verder hebben al in 2019 een aantal wijken aangegeven mee te willen doen: naast Duinoord en Statenkwartier, waren dat Haagse Hout/Bezuidenhout en Duindorp.
En … er is nu een zeer concreet handelingsperspectief voor alle partijen. Initiatieven van wijkorganisaties/bewoners en parkeergarages, i.s.m. de gemeente, kunnen daarmee wèl degelijk het verschil maken: in 2022 is de pilot ‘Blik van Straat/Bewonersparkeren’ in Duinoord en Statenkwartier via parkeergarage WorldForum succesvol afgerond. Zo’n 90% van de deelnemers wil doorgaan met deze voor Den Haag en Nederland volstrekt innovatieve aanpak. Een pilot uitgevoerd voor, met én bij de bewoners! De parkeersystematiek (online informeren + reserveren + betalen) is vergelijkbaar met die van Park+Beach met inmiddels 4 locaties w.o. World Forum. Naast OV is nu een online reserveerbare fiets ÉN bakfiets met digitaal slot beschikbaar, uniek in Nederland. De aanpak is gebaseerd op een online applicatie.
Veelbelovende (bewoners)initiatieven dienen zich aan. We noemen autodelen, fietsparkeren, fietsroutes, terrasvlonders, groenstroken/wandelpromenades, boomplanten, laadinfrastructuur, etc. Veelal ondersteund vanuit stadhuis of stadsdeel. Het is duidelijk dat ook hier 1+1=3 geldt: een integrale aanpak loont. Bewonersparkeren en/of autodelen maakt meer fietsparkeren of andere initiatieven mogelijk etc. De urgentie voor de transitie naar een duurzame stad is hoog. Maar een succesvol bewonersinitiatief is altijd (1) lokaal gedreven en (2) vraaggestuurd.
3) DE WIJK EN DE BEWONERS AAN ZET!
Er is mede door de genoemde pilot alle benodigde kennis en ervaring in huis bij de bewoners. Parkeergarages hebben (rest)capaciteit en ook de gemeente wil na de pilot verder. Waarom wachten op anderen?
Daarvoor is het vooral nodig dat …
… de bewoners en andere gebruikers van de openbare ruimte nauw worden betrokken bij initiatieven voor buurtvoorzieningen en invloed kunnen hebben op inrichting en beheer van openbare ruimte, i.h.b. de eigen straat .
… zij worden bevraagd op hun opvattingen over wenselijke en mogelijke gedragsalternatieven voor initiatieven en de KritischeSuccesFactoren daarvoor.
… zij als ‘ervaringsdeskundigen bij uitstek’ worden uitgenodigd om met inspirerende (verbeter)voorstellen te komen.
Nu is het woord aan u: als u dit heeft gelezen, kunt u via de Questionnaire uw voorkeuren in mobiliteitskeuzes en parkeren aangeven. En mogelijke ‘onbekende’ capaciteit in parkeergarages in de wijk doorgeven! Vanzelfsprekend houden we u op de hoogte van de voortgang. Met name over de respons uit Zeeheldenkwartier, de bereidheid van exploitanten van parkeergarages en de samenwerking met andere wijken.
Laurens Schrijnen
Ik vond het stuk moeilijk leesbaar. Ik denk dat het niet voor mij is, ik heb geen auto. De opmaak van het artikel (op mijn laptop) met allemaal halve zinnen, werkt ook niet mee.
Als we iets willen bereiken (bij autobezitters) moet de info denk ik aantrekkelijker gepresenteerd worden