Gracht terug, allure weg
De komende maanden is het zover. Dan wordt, met enige vertraging, het nieuwe stukje gracht aan de Noordwal en Veenkade opgeleverd en gaat de automatische autoberging proefdraaien. De beproevingen in de buurt zijn echter nog niet voorbij.
In januari maakte de gemeente bekend nog dit jaar te starten met het vervangen van de kademuren aan de Toussaintkade en de Veenkade. Het betekent opnieuw een lange periode van werkzaamheden voor de toch al zo geplaagde bewoners en ondernemers langs de kades. Bovendien zullen alle bomen langs de kades het veld moeten ruimen.
Op het toekomstplaatje van de nieuwe gracht zijn ze nog goed te zien: de kastanjebomen op de Veenkade. En ook in de beschrijving van de nieuwe gracht hebben ze een prominente plek. Trots schrijft de gemeente daar: “Tijdens de laatste fase van het werk worden langs de gracht nieuwe bomen geplant. (…) Ze sluiten mooi aan op de rij bomen die verderop langs de Veenkade staat.” Een wassen neus, zo blijkt nu. Het mooie, lommerrijke plaatje wordt voorlopig geen werkelijkheid. Na de zomer van 2015 gaat de bijl in alle resterende bomen langs de Veenkade en de Toussaintkade. Noodzaak, aldus de gemeente. De kademuren zijn al jaren slecht en moeten vervangen worden.
Vervangen kademuren
Dat de kademuren slecht zijn is bekend. Toen in 2007 een gedeelte van de Veenkade verzakte, besloot de gemeente de muren van de Hemsterhuisstraat tot de Waldeck Pyrmontkade te vervangen. In 2010 sneuvelden daar, ondanks fel protest, alle bomen. De kade ligt er nu netjes, maar steriel bij. De winterlindes die werden teruggeplant geven de gracht nog maar weinig allure. Ze zijn weliswaar groter dan gebruikelijk bij nieuwe aanplant, maar met hun doorsnede van nauwelijks een gebaksbordje halen ze het niet bij de kastanjes aan het begin.
Lekker doorpakken
Nu de nieuwe gracht een feit is, wil de gemeente doorpakken. Ook de rest van de Veenkade en de Toussaintkade krijgen een grote beurt. “Kan niet anders”, zegt een vertegenwoordiger van de gemeente tijdens de inloopavond. Als afschrikwekkend voorbeeld heeft hij een plaatje bij zich van een ingestorte kade in Utrecht. Helaas is zijn voorbeeld wat ongelukkig gekozen. De gemeente Utrecht vervangt weliswaar de kademuren, maar trekt daarbij miljoenen uit voor het behoud van de bomen. Den Haag peinst daar niet over. Technisch is het vervangen van de kade niet mogelijk zonder de bomen te kappen, is het verweer. En verplaatsen? Dat overleven de bomen niet, geeft een woordvoerder aan.
Gespleten beleid
Het bomenbeleid van de gemeente ligt de laatste tijd behoorlijk onder vuur (zie ook pagina…). Onterecht, vinden de gemeentemedewerkers zelf. “We gaan juist heel zorgvuldig met bomen om.” Bovendien is het belang van de bomen op de Veenkade niet groot, zo werd tijdens de informatieavond aangegeven. “Het zijn kastanjes en die worden vaak ziek. Er komen mooie lindes voor terug.” In dat licht zijn de plannen voor de Noordwal op zijn minst opmerkelijk. Op de Noordwal zijn de kades beter en wordt aan het begin alleen een nieuw vrijliggend fietspad aangelegd. Trots schrijft de gemeente dat het pad niet wordt geasfalteerd, maar uitgevoerd in klinkers. Dit om “de monumentale kastanjes langs het water” niet in gevaar te brengen. Het kan verkeren. De kastanjes langs de Noordwal zijn exact zo oud en zo gezond als die aan de Veenkade…
- Meer over het bomenbeleid van de gemeente Den Haag
- Haagse Stadspartij strijdt voor behoud bomen op de grachten
Sfeer foto’s grachten Noordwal / Veenkade